Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Misgegrepen (deel 2)

Door: Bart op 12 januari 2009

Ik wilde een onzinnig lange wijsheid-in-pacht-met-relativering-uiteenzetting neerpennen over de essentie van alles, dus ook van metal. Maar ja, daarmee doe je nooit ergens recht aan. Dus dat doe ik maar niet. Een andere, directere, invalshoek dan maar. Eenieder die hier weleens de schaarse columns doorbladert, komt niet om de stukkies van Wilmar heen. Die columns gaan, zoals hij zelf toegeeft, eigenlijk helemaal nergens over.

Toch is het al een indrukwekkende vervolgreeks aan het worden. Ja ja, want metal is entertainment, en bij entertainment denkt men aan roddelbladen, en bij metal-roddelbladen tegenwoordig aan de website Blabbermouth. Schijnbaar. De hele reutemeteut kan me gestolen worden. Ik heb wel wat beters te doen, zelfs als ik me mogelijkerwijs ooit kapot verveel. Sowieso heb ik nooit begrepen wat er ooit boeiend was aan één van de grootste roddelgenerators in die hoek, namelijk KISS. Wat een ontzettend slechte band, wat een ontzettend melig poseergedrag en wat een halflauwe muziek. Die hebben het echt helemaal nooit begrepen. Natuurlijk, die wisten hoe je elk twaalfjarig jochie en elke andere boerelul en redneck in z'n broek kon laten pissen met visueel spektakel. Maar als ze één ding niet hebben weten te produceren, dan is het wel muzikale heerlijkheid. Het is allemaal uitgekiende marketingstrategie. Net als de meeste metalproducten die je in je gezicht krijgt gesmeten in advertentieformaat. Gelukkig zijn er ook nog wagonladingen bands die zich niet bezighouden met agressieve en uitgekiende marketing, maar gewoon retegoeie muziek maken die je toch vooral zelf maar moet ontdekken. Waar je je neus voor moet gebruiken. En online magazines natuurlijk, toch wel het beste medium tegenwoordig om je wroettocht te beginnen. Helaas dat ook die magazines altijd weer zo ontzettend veel aandacht (moeten) besteden of pluimen uitdelen aan al die groot-marketingstrategen met namen als Epica, Metallica, Slayer (die bron is toch ook al lang uitgedroogd!), Rammstein, Dimmu Borgir en ga zo maar door. Natuurlijk kan jouw lijstje er heel anders uitzien en wil je mij er dringend van overtuigen dat Rammstein meer is dan dat. Bespaar je de moeite. Zelfs als ze iets meer te bieden hebben, winnen ze het nog niet van al die andere groepen die in de medialuwte opereren en je op persoonlijke smaak kunt uitzoeken.

Wat zou het toch een mooie wereld zijn als iedereen eens leerde te luisteren naar zijn/haar eigen smaakpapillen en zich door niets anders liet leiden in de zoektocht naar 'entertainment' van de eigen zinnen. Of om het anders te verwoorden: hoe kom je er ooit achter wat het is dat je aantrekt in metal als je nooit gericht op zoek gaat naar die dingen die jou persoonlijk weten mee te voeren maar je jezelf blijft verlustigen aan het hele circus eromheen als een goedkope hoerenloper die niet beseft dat sommige dingen niet te koop zijn? Of nog eens anders: de zoekmachine op deze site geeft het je al op een presenteerblaadje: zoeken kreng! Of een laatste poging: een spreuk uit de Koran schijnt te zijn: 'Als je woorden minder waard zijn dan stilte, zwijg dan.'

Bart schreef ook de volgende columns