Listen live to Radio Arrow Classic Rock

35 jaar Thanatos; de impact van anderen!

By: Pim B.

Thanatos bestaat dit jaar 35 jaar. De Rotterdamse band is daarmee de oudste echt harde band van Nederland. In andere media kun je vooral interviews met frontman en constante factor Stephan Gebedi lezen. Wij hebben gekozen voor een iets andere aanpak. We vroegen Stephan een lijstje samen te stellen met songs die op hem (en dus Thanatos) een invloed hebben gehad. Vervolgens hebben we over die specifieke song een vraag gesteld. Het is een echte trip down memory lane geworden. Voor uw gemak hebben we er ook meteen een YouTube playlist bij gemaakt, en die kunt U op deze locatie vinden.

band image


The Sweet: Hell Raiser

The Sweet hoort natuurlijk tot de oorspronkelijke lichting glamrockers. Dit nummer dateert uit 1973 en in die tijd was het genre erg populair. Wat sprak jou zo aan in dit nummer en wat heeft het betekend voor jou in relatie tot Thanatos?
Ik had als zesjarige nog geen echte muzieksmaak denk ik, maar dit nummer trok me op de een of andere manier aan. Ik denk dat er toen toch al een klein rockertje in mij schuilde hehehe. In de jaren daarna had ik overigens een vrij algemene smaak. Ik vond Elvis, Beatles en Stones leuk, maar ook Abba. Ik merkte wel dat ik op TopPop altijd een voorkeur had voor theatrale bands zoals Mud en The Sweet. Persoonlijk houd ik echter niet van verkleedpartijtjes. Ik denk dat de aanschaf van deze single gewoon een soort voorbode was van wat nog ging komen.

Kiss: God Of Thunder

Wat was jouw eerste kennismaking met dit nummer? De studio versie op Destroyer of de live versie op Alive II? Het wordt vaak gezien als een Gene Simmons song, maar het is van de hand van Paul Stanley. Wil jij verder nog iets kwijt over God Of Thunder?
De eerste Kiss-plaat die ik kocht was Double Platinum in 1978 en daar stond dus de studio versie op. Ik had al eerder met de hoezen van Destroyer en Love Gun in mijn handen gestaan maar Double Platinum was dus mijn eerste muzikale kennismaking met Kiss. Kort daarna kocht ik bij tweedehands platenwinkel Plaatboef (toen nog in de Maretakstraat in Rotterdam-Zuid) al gauw Alive!, Alive II en Destroyer. Uiteraard dacht ik eerst ook dat het een nummer van Gene was, maar later heb ik de iets te blije demoversie van Paul Stanley ook gehoord. De eerste twee liveplaten van KISS winnen het natuurlijk van de studio albums, maar in het geval van God Of Thunder vind ik de iets langzamere studio versie juist gaver en duisterder dan de live versie.

band image


Iron Maiden: Killers

Ik denk dat Maiden voor veel leeftijdsgenoten van jou een enorme eyeopener is geweest. Killers is het titelnummer van het tweede album van de Britten. Wat betekent Maiden en meer specifiek dit nummer voor jou en Thanatos?
Ik denk dat Maiden voor mij en veel leeftijdsgenoten echt voelde als onze band; terwijl de oude garde in de Blokhut (lokale hardrocktent waar ik in de jaren 80 mijn halve leven heb doorgebracht) nog helemaal in Black Sabbath/Rainbow/Motorhead-sferen verkeerde (stuk voor stuk fantastische bands natuurlijk), kwamen wij als jonkies met de eerste Maiden shirts en patches aankakken. Maiden was voor ons een vrij nieuwe band die ook de toon zette met hardere en snellere muziek dan we tot dan toe gewend waren. Killers is altijd mijn favoriete Maiden-album gebleven en in de eerste Thanatos nummers zitten zeker invloeden van Iron Maiden.

Raven: Tyrant Of The Airways

Thanatos wordt vaak geassocieerd met thrash metal. In de tijd dat jullie begonnen was er nog helemaal geen sprake van bijvoorbeeld death metal als specifiek subgenre. Ik zie Raven altijd als 1 van de voorlopers van thrash. Met hun athletic rock gooien ze het tempo aardig omhoog. Vertel eens waarom deze song van het debuut zoveel voor jou betekent.
Ik luisterde in die tijd elke week trouw naar het radioprogramma Stampij van Hanneke Kappen. Zij draaide elke week de nieuwste metalplaten en op een gegeven ogenblik draaide ze dit nummer, wat toen één van de snelste nummers was die ik ooit had gehoord. In een lokale platenzaak zag ik toen de hoes van Rock Until You Drop in de etalage staan en daarnaast lag ook nog een zwart/wit hardrocktijdschrift met Raven op de voorkant. Dat blad was de Aardschok. Door die plaat én het tijdschrift ging de wereld van de NWOBHM voor mij open.

band image


Venom: Witching Hour

Ik had niet anders verwacht. Venom hoort natuurlijk in deze lijst thuis. Heel benieuwd wat Venom en Witching Hour van het debuut voor je betekent. Zelfs voor de meeste hardrockers was dit in de jaren 80 een brug te ver.
Dit nummer hoorde ik wederom voor het eerst bij Stampij en ik kan gerust zeggen dat dit nummer me de laatste grote zet gaf om zelf muziek te gaan maken. Ik had daarvoor wel eens op een gitaar gepield en Ace Frehley nagedaan voor de spiegel met een tennisracket, maar die oerkracht van Venom zorgde er echt voor dat ik me ook op zo een manier muzikaal wilde uiten en kort na die eerste Venom plaat kocht ik een goedkope, maar uiteraard wel puntige elektrische gitaar en begon ik te oefenen. De eerste drie Venom platen zijn natuurlijk superbelangrijk geweest voor alle stijlen die daarna kwamen zoals thrash, death en black metal en nog steeds absolute klassiekers voor mij.

Slayer: Hell Awaits

Ook Slayer is een inkoppertje. Voor veel generatiegenoten is het tweede album, waar dit het titelnummer van is, Slayer in optima forma. Welke impact heeft dit op Thanatos gehad?
Ik kan me herinneren dat ik samen met onze toenmalige gitarist, Remco, bij platenzaak Haddock zowel Possessed van Venom als Hell Awaits kocht. We gingen beide platen thuis bij mij luisteren. Hij was al helemaal weg van Slayer en ik had Venom toen nog wat hoger zitten dan Slayer. Possessed viel (vooral qua productie) een beetje tegen en toen we Hell Awaits opzetten en het intro en de eerste akkoorden hoorden, stond het kippenvel op onze armen! Ik zie het moment nog zo voor me. Godallejezus! Wat een geweldige plaat. Voor mij nog steeds de beste Slayer plaat, op de voet gevolgd door Reign in Blood. Slayer had zondermeer een enorme invloed op ons; die snelheid, die agressie en vooral ook het drumwerk. We hadden toen nog een drummer in de band die allerlei jazzrock invloeden in zijn drumpartijen probeerde te stoppen; heel inventief, maar het klonk ook erg rommelig en chaotisch allemaal. Die dag besefte ik dat Thanatos ook een drummer nodig had die min of meer in de stijl van Lombardo kon spelen. Later dat jaar viel Thanatos uit elkaar en toen ik het jaar daarop een nieuwe line up had gevonden, had ik een drummer gevonden die de snelle partijen goed aankon en speelde in de stijl die ik voor ogen had.

band image


Hellhammer: Triumph Of Death

Kende jij Triumph Of Death al van de gelijknamige demo of hoorde je het voor het eerst op Apocalyptic Raids? Op zich wel een opvallende keuze omdat dit toch wel een doomy nummer is. Je hebt hier vast wel wat interessants over te melden?
Ik heb niks tegen doom hoor. Ik hou ook erg van Sabbath en Candlemass, maar zou zelf nooit pure doom kunnen maken. Na een doomstuk van hooguit een minuut ga ik automatisch op zoek naar het gaspedaal. Triumph Of Death is natuurlijk niet alleen langzaam maar ook ontzettend goor en ruig. De duisternis in dit nummer is beklemmend en het is ook een super extreem nummer eigenlijk. Ik ken veel mensen die het hooguit een paar minuten volhouden, laat staan de volle negenenhalve minuut. Ik hoorde het nummer voor de eerst op de demo omdat ik toen al vrij diep in het tape traders-wereldje zat, maar ik vind de versie op Apocalyptic Raids veel gaver!

Death: Beyond The Unholy Grave

Als ik het goed heb, komt dit nummer van de Death By Metal demo uit 1983. Laat me raden; dit heb je destijds vast ontdekt via het tapetraden? En welke invloed heeft Death op jouw muzikale ontwikkeling gehad?
Yep, ik had in die tijd veel contact met andere underground bands en correspondeerde ook met Chuck en Kam van Death. We ruilden ook live tapes en demotapes met elkaar. Uiteraard heeft Death veel invloed op ons gehad; iedereen wilde toen gewoon zo hard en snel mogelijk spelen. Door de invloed van onder andere Death veranderde mijn zangstijl gaandeweg ook wel; ik probeerde ook iets meer te grunten dan voorheen. Ik vond het altijd jammer dat dit nummer niet op de originele versie van Scream Bloody Gore staat. Het is voor mij namelijk 1 van de gaafste Death nummers uberhaupt.

Possessed: Twisted Minds

Ook Possessed komt op mij over als een inkoppertje. Zag jij deze band destijds al meteen als death metal? En is Possessed een band die we misschien wel als een van de grootste inspiratiebronnen voor Thanatos moeten zien?
Possessed is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als Death. Ook met hun gitarist, Mike Torrao, ruilde ik tapes. De zang van Jeff Becerra vond ik uiteraard helemaal te gek. Ondanks het feit dat ze een nummer getiteld Death Metal hadden we toen nog niet zo[/I]n strikte scheiding tussen death en thrash metal. Bands als Death, Possessed en Dark Angel waren het midden van de jaren tachtig van grote invloed op ons en hebben er vooral voor gezorgd dat we er steeds een schepje bovenop wilden doen qua snelheid.

band image


Morbid Angel: Chapel Of Ghouls

Bij dit nummer wil ik eigenlijk meteen weten of je dat voor het eerst hoorde op Altars Of Madness of was het toch de versie op Abominations of Desolation? Misschien kende jij de eerdere demo versies al? Ook hier de vraag wat deze band voor jou en Thanatos heeft betekend.
Ik ken het van de Abominations of Desolation LP. Morbid Angel was een stuk Satanischer en duisterder dan de bands die ik net noemde en hun occulte teksten en imago spraken me erg aan. Ik vond het ook cool dat hun symboliek verder ging dan een standaard pentagram of omgekeerd kruis, waarmee in die tijd elke boerenlul rondliep zonder te weten waar het voor stond. Bij Thanatos hebben we meestal ook wat minder voor de hand liggende occulte symbolen gebruikt, zoals het heptagram, het unicursale sextagram, spijkerschrift en de omgekeerde Ankh; niet dat die laatste echt ergens op slaat, maar wij zagen de omgekeerde Ankh als symbool voor de dood. Op muzikaal vlak hoor ik pas op latere albums invloeden van Morbid Angel in onze nummers terug.

Judas Priest: Victim Of Changes

De openingstrack van Sad Wings Of Destiny. Iedereen die Thanatos een beetje heeft gevolgd weet dat jij groot fan bent van Judas Priest. Wat spreekt jou precies aan in de muziek van deze Britten?
Priest is voor mij over het geheel genomen de beste pure heavy metalband aller tijden. Uiteraard vind ik de eerste vier Manowar platen, de oude Maiden en noem maar op ook te gek, maar Priest staat gewoon op nummer 1. Uiteraard staan er ook een paar missers in hun discografie, maar zowel live als op plaat staat Priest voor mij voor alles waar echte pure heavy metal omdraait. Mijn favoriete studio-album is overigens Stained Class, toen waren ze nog niet zooo vreselijk heavy metal wat imago en sound betreft.

Black Sabbath: Black Sabbath + Sign of the Southern Cross

Tja, Sabbath. De grondleggers. Je kiest bewust voor twee songs? Eén uit het Ozzy-tijdperk en de ander uit het Dio-tijdperk. Wat betekent Black Sabbath voor jou?
Ik kies inderdaad zowel voor een song uit het Ozzy als Dio-tijdperk, omdat ik beide periodes geweldig vind. Totaal anders, maar allebei te gek. En je zegt het al; ze zijn de absolute grondleggers en daarnaast klinkt hun muziek ook tijdloos wat mij betreft. Black Sabbath is het eerste echt evil klinkende hardrock nummer aller tijden en Sign Of The Southern Cross moet absoluut op mijn begrafenis/crematie/sky burial/whatever worden gedraaid; een supermooi, emotioneel en bere-heavy nummer.

band image


Mercyful Fate: Satans Fall

Ook deze klassieker lijkt een logische keuze. Deze Denen hebben heel veel betekend voor de ontwikkeling van heavy metal als genre. Wat spreekt jou het meeste aan? De muziek of de teksten?
Veel mensen horen het misschien niet, maar Mercyful Fate heeft ons sterk beïnvloed. Niet alleen in het prille begin maar ook later. Onze voorlaatste plaat, Justified Genocide, heeft wel een bepaalde Mercyful Fate-vibe; qua sfeer en tempowisselingen. Zowel de teksten als muziek van Mercyful Fate spreken me aan, met de horrorverhaaltjes op de King Diamond platen heb ik dan weer wat minder; dat was de eerste twee keer leuk, maar wordt nu een beetje kinderachtig. Wat wel grappig is, is dat de oude Mercyful Fate teksten eigenlijk haaks staan op King zijn Satanische filosofie; hij is aanhanger van de Church of Satan en die gaat juist niet uit van een duivelspersoon of bloederige rituelen, terwijl King het in zijn teksten vaak genoeg over de gehoornde en bloedrituelen heeft. Hij houdt zijn metal en ware geloof dus eigenlijk netjes gescheiden hahaha.

Rainbow: Stargazer

Nog een klassieker uit de jaren 70. En ook bij dit nummer vraag ik me af welke impact het op jou en Thanatos gehad heeft.
Op Thanatos heeft dit nummer geen enkele impact gehad, alhoewel we het heel vaak draaien onderweg naar optredens. Wat mezelf betreft vind ik dit misschien wel het beste hardrocknummer aller tijden. Ik heb overigens wel nog eens een riff voor Hail Of Bullets gebaseerd op een deel van dit nummer, maar dat nummer heeft het levenslicht nooit gezien.

Manowar: Hatred

Waar veel mensen misschien een band als Dark Angel of misschien wel Metallica hadden verwacht, kom je met Manowar op de proppen. Toch is het wel begrijpelijk want de eerste albums staan als een huis. Hatred is een goed voorbeeld van episch en heavy. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar deze keuze en wat het voor jou en Thanatos heeft betekend.
Dark Angel en Infernal Majesty hadden ook zeker in dit rijtje kunnen staan. Met Metallica heb ik eerlijk gezegd niet veel meer na Master of Puppets. Maar goed, Manowar; de eerste vier platen zijn geweldig en Into Glory Ride is denk ik wel de donkerste van die vier. De band heeft geen directe invloed gehad op de stijl of sound van Thanatos, alleen dat ik me heb voorgenomen dat bij ons de basgitaar nooit zoooo hard in de mix zal staan, haha. Maar Manowar was wel 1 van de eerste grotere bands die in 1984 of zo in de Arena (voorloper van Nighttown) in Rotterdam heb gezien en dat concert maakte toen veel indruk op me. Ik heb daar toen ook de kracht van feedback ontdekt, want na elk nummer lieten ze de gitaren minutenlang feedbacken, net zo lang totdat iedereen met zijn vingers in zijn oren stond. Dat vond ik toen wel vreselijk metal ja!

Wil je Thanatos live aan het werk zien, dan is de jubileum show in Baroeg een goede tip. De band speelt dan een uitgebreide set waarvoor ook de nodige oud-bandleden zijn opgegraven. Samen met Soulburn en Graceless krijg je er nog twee geweldige Nederlandse death metalbands bij. Op 22 april verschijnt er ook nog een mooie compilatie via het Spaanse label Memento Mori. Op Thanatology: Terror From The Vault vind je onder andere alle opgepoetste demotapes van Thanatos. Als kers op de taart heeft de band twee oude songs opnieuw opgenomen met originele gitarist Remco de Maaijer als speciale gast.

Homepage
Facebook
Instagram

<< previous next >>