Gov't Mule - Bring On The Music

Gov't Mule - Bring On The Music

Label : Mascot Records | Archive under hardrock / aor

Jan-Simon : Het eerste wat meestal gezegd wordt wanneer het over Gov`t Mule gaat, is dat de band onlosmakelijk verbonden is met de legendarische Allman Brothers Band. Dat is natuurlijk een waarheid als een koe, Gov`t Mule oprichters Warren Haynes en Allen Woody dubbelden geruime tijd in die band, maar intussen bestaat Gov`t Mule al bijna net zo lang, ononderbroken, als de Allman Brothers Band. Vijfentwintig jaar dit jaar, tijd dus voor een feestje. En dat feestje is een bijzonder super-de-luxe over de top live dubbel cd en dvd waarop de liefhebbers kunnen genieten van datgene waar Gov`t Mule het best in is: live spelen. En wie `Bring On The Music Live At the Capitol Theatre` aanschaft hoeft zich geenszins bekocht te voelen. Ik voel me nu bijna een marktkoopman: je krijgt als je dit album koopt niet 1 cd, maar twee. En het wordt nog mooier, je krijgt niet alleen twee cd`s maar ook nog eens twee dvd`s en alles bij elkaar heb je dan twee volledige concerten met complete andere setlists die op 27 en 28 april 2018 zijn opgenomen in het Capitol Theatre in Port Chester, New York. Geweldig toch?

Tja. Meer dan vijf uur lang southern rock met lang uitgesponnen jams: je moet er zin in hebben. Gov`t Mule mag dan een prima live act zijn (niet voor niets is het al jaren een van de meest gevraagde en geliefde bands op Amerikaanse festivals en is de band bijna continu op tournee), het is wel een beetje veel. Je moet van goede huize komen om een dergelijke overdosis aan keurige, tamelijk gepolijste en helaas ook enigszins ouderwetse AOR aan te kunnen. Het is zonder meer fijne muziek, maar als je het eerste uur achter de kiezen hebt (acht nummers gehad, nog eenendertig te gaan!) begint het wel een beetje een Sisyphus klus te worden. Er komt geen eind aan en dan kun je niet alleen luisteren maar ook nog eens kijken naar de band want een van de concerten is met maar liefst negen camera`s in Blu-ray kwaliteit vastgelegd, wat een primeur is voor de band. Natuurlijk, de fans kunnen hun hart ophalen want alle bekende songs van Gov`t Mule komen langs. `Mule`, `Thorazine Shuffle`, `Trane`, `Bring on the Music`, `Revolution Come, Revolution Go`, de band heeft in de loop der jaren een flink oeuvre opgebouwd.

Maar moet het zoveel zijn? Het antwoord is, voor de fans en voor de band, een luid en oprecht “ja!”. Het is niet voor het eerst dat Gov`t Mule zich waagt aan een livealbum. `Bring On The Music` is geloof ik het zevende en dat is afgezien van de schier eindeloze hoeveelheid liveopnames. Bijna ieder concert wordt opgenomen en is in hoge kwaliteit officieel te downloaden van een speciaal in het leven geroepen website. Met andere woorden, er is wel degelijk behoefte aan dergelijke extravagante live albums en ik moet toegeven, het luistert op zich best prettig weg, al verslapt de aandacht na verloop van tijd wel behoorlijk. Maar er zijn gelukkig ook momenten waarop je weer wakker schrikt. Die moment dat je ineens flarden van `Message In A Bottle` van The Police voorbij hoort komen. Dergelijke grappen veroorlooft de band zich wel vaker en daardoor ben je geneigd om toch door te gaan. Maar vijf uur??? Nee. Niet voor mij althans. Niet in 1 sessie. Het kan te gek ook. Voegt het iets toe na alle vorige live albums? Nauwelijks. Maar wat kan het schelen. Gov`t Mule heeft voor de liefhebber van (ik moet het toch zeggen) oudemannenrock genoeg te bieden. Ik zou zeggen, als je de volgende ochtend niet vroeg op hoeft is het heerlijk bingen met deze nieuwe livebundel van Haynes en consorten.

<< previous next >>