Various Artists - Generation Axe - The Guitars That Destroyed The World

Label : EARMusic | Archive under heavy / power metal

Jori : Het was op Fortarock dit jaar dat een verder anoniem te blijven LoM collega tegenover mij zijn beklag deed dat veel jongere gitaristen van de modernere metal “de kunst van het soleren niet meer machtig zijn”. Gelukkig stond op datzelfde Fortarock ook Animals As Leaders met gitarist Tosin Abasi, waar deze collega ruimschoots zijn soleerhart kon ophalen. Abasi is een van de, en tevens de jongste van de vijf gitaristen die onder de naam Generation Axe optreden. Naast Abasi zijn er Nuno Bettencourt (Extreme) en drie echte legendes, Yngwie Malmsteen, Zakk Wylde en Steve Vai. Generation Axe is daarmee een natte droom voor gitaristen, die zich qua live activiteit helaas voorlopig beperkt tot de VS en Azië. Maar met de release van dit live album kunnen ook wij meegenieten van tachtig minuten van de soms meer dan drie uur durende show.

Wat we op dit live album vinden is een elftal muziekstukken, een afwisseling tussen werk uit het repertoire van de vijf gitaristen zelf en andere covers. Het grootste deel is instrumentaal, maar bij sommige nummers is ook zang te horen. Van alle vijf gitaristen is de stijl duidelijk herkenbaar, wat ervoor zorgt dat dit niet een eindeloze stroom onderling inwisselbare virtuositeit is. Het progressieve van Animals As Leaders, het onnavolgbare shredden van Malmsteen en natuurlijk de ongekende veelzijdigheid van Steve Vai himself. Omdat de nummers bij velen bekend zijn en de afwisseling in stijl groot is, houdt dit de aandacht goed vast. Het geheel draait natuurlijk om het sublieme gitaarwerk, maar ook voor de muzikaal minder onderlegden onder ons (ik zei de gek) is dit werk dus zeker de moeite waard om even te proberen. Misschien had mijn collega gelijk in het feit dat er in de moderne metal minder aandacht is voor de gitaarsolo, maar dat betekent niet dat de kunst door niemand meer beheerst of gewaardeerd wordt!

Tracklist:
1. Generation Axe - Foreplay
2. Tosin Abasi - Tempting Time