Nitrate - Open Wide

Nitrate - Open Wide

Label : AOR Heaven | Archive under hardrock / aor

Wim R. : Nitrate is het geesteskind van de Engelse bassist Nick Hogg en met `Open Wide` is zijn band toe aan de tweede plaat. Het eerste album `Real World` kon al op veel positieve kritieken rekenen en had ook nog een Nederlands tintje. Voormalig Zinatra zanger Jos Mennen is hier namelijk te horen. Het tintje is nu Zweeds geworden met de inbreng van zanger Philip Lindstrand. En eerlijk gezegd, dat is een stap die de band zeker ten goede komt. Niets ten nadele van Mennen, maar Lindstrand overtuigt nou eenmaal meer op de elf nummers die `Open Wide` rijk is.

Harem Scarem zanger Harry Hess was weer bereid gevonden `Open Wide` te masteren. Het resulteert in een prima, gevarieerd klinkende plaat die liefhebbers van melodieuze rock veel plezier oplevert. De productie was in handen van Robb Wylde, bekend van Midnite City. Er is overigens nog een Midnite City connectie in de vorm van drummer Pete Newdeck (die het album ook gemixt heeft). Er staan aan de ene kant stevige tracks op zoals `You Want It, You Got It` en `Hearts Gone Wild`, en meer melodieus materiaal in de vorm van `Only A Heartache Away` of `I Don`t Want To Live` aan de andere kant. Als je bands als Danger Danger een warm hart toedraagt, dan kun je met Nitrate niet mis gaan. In de jaren tachtig had Nitrate met `Open Wide` dan ook hoge ogen kunnen gooien en mogelijk een lucratieve platendeal binnengesleept. Nu is de band `veroordeeld` om dit album uit te brengen bij een relatief klein label dat door liefhebbers gerund wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat dit album het daglicht ziet en er een label is als AOR Heaven die ons hier deelgenoot van maakt, alleen hoor je soms bands die een status bereiken die stukken minder overtuigen dan wat Nitrate te bieden heeft. Laten we maar gewoon genieten van al moois wat Nick Hogg met zijn band ons voorschotelt, want dat is zeker het geval. Chapeau!

<< previous next >>