Nightqueen - Seduction

Nightqueen - Seduction

Label : El Puerto Records | Archive under heavy / power metal

Sjak : Het heeft allemaal behoorlijk wat voeten in aarde gehad, maar uiteindelijk is dan toch het langverwachte derde album van de Belgische symfonische power metal band Nightqueen verschenen. Na de release van hun tweede plaat `rEVOLUTION`, die zo`n vijf jaar geleden het levenslicht zag, heeft bandleider Rex Zeco de nodige tegenslagen moeten overwinnen. Zo moest hij noodgedwongen afscheid nemen van zangeres Keely Larreina en bleek uiteindelijk ook de rest van de line-up niet uit het juiste hout gesneden. Rex zocht dus een compleet nieuwe band bij elkaar, maar de zoektocht naar een geschikte zangeres bleek nog niet zo gemakkelijk te zijn. Na tal van audities werd de onbekende Hellen Heart gerekruteerd en het dient te worden gezegd dat Rex daarmee echt een lot uit de loterij heeft binnengehaald en dan ook nog een winnend lot! Net toen de band zijn zaakjes aardig voor elkaar leek te hebben, besloot de talentvolle gitarist Adagio totaal onverwacht de band te verlaten en kon de zoektocht naar een adequate vervanger weer beginnen. Die werd echter vrij snel gewonden in Cosi Matrigiani en met hem werd deze derde plaat `Seduction` dan eindelijk afgewerkt.

`Seduction`, die op het nieuwe Duitse label El Puerto Records wordt uitgebracht, blijkt een enorme verbetering te zijn ten opzichte van de eerste twee Nightqueen platen. Daar liggen een aantal redenen aan ten grondslag: ten eerste is het song materiaal gewoonweg uitstekend te noemen en de gevarieerde power metal die de band gedurende twaalf nummers (waaronder het instrumentale intro `Power Infusion`) op ons afvuurt staat als een huis en kan de strijd met de internationale concurrentie gemakkelijk aan. Ten tweede zijn de instrumentalisten allemaal sterk bezig en is de muzikale inkleuring van het song materiaal van een erg hoog niveau. Zo zorgt de ritmesectie, bestaande uit powerdrummer Andy Hermans en bassist Paddy Lee, voor de stevige fundering, terwijl keyboard-wizard Gio Zuccari de nummers erg fraai inkleurt met zijn virtuoze spel, overigens zonder daarbij echt nadrukkelijk op de voorgrond te treden. Ten derde zorgen beide gitaristen Rex Zeco en Cosi Matrigiani voor de nodige frisse gitaarriffs en snedige solo`s, waardoor elke power metal fan dit album meteen zal omarmen. Tsja, and last but not least is daar zangeres Hellen Heart! Zonder te overdrijven kan ik toch wel stellen dat met name haar bijdrage deze plaat tot grote hoogte doet stijgen en dat zij vanwege haar krachtige vocalen (terecht) de meeste aandacht naar zich toe weet te trekken. Godnondeju, wat een powerhouse van een zangeres is dat zeg!

Na het intro start het album met `Energy` en de titel zegt genoeg dunkt me. Ik kan me geen betere manier bedenken om een plaat te beginnen, want men zet hier meteen even een stevig visitekaartje neer middels deze erg energieke headbanger. Toch bewijst Nightqueen niet alleen stevig te kunnen rocken, maar ook het melodieuze aspect hoog in het vaandel te hebben staan. Luister maar eens naar `Seduce Me`, `Fuel The Fire` en het erg fraaie `Return To Wonderland`, waarin Hellen laat horen niet alleen erg krachtig, maar ook gevoelig te kunnen zingen. Het heerlijke duet met 10 Rogue-zanger Peter Evrard getiteld `Silence And Tears` doet me bij vlagen heel erg aan Kamelot denken, wat in mijn beleving zeker geen verkeerde referentie is, en behoort tot de vele hoogtepunten van `Seduction`.

De T-Rex mag dan uitgestorven zijn, maar de Nightqueen-Rex heeft alle obstakels weten te overwinnen en heeft zijn band laten overleven. Getuige hetgeen ze op dit `Seduction` album laten horen kunnen we daar alleen maar erg gelukkig om zijn, want de band weet zich hiermee opnieuw erg sterk op de kaart te zetten een heeft een plaat uitgebracht waar je als melodieuze power metal liefhebber gewoonweg niet omheen kunt!

<< previous next >>