Sweet Oblivion Ft. Geoff Tate - Sweet Oblivion Ft. Geoff Tate

Label : Frontiers Records | Archive under hardrock / aor

Sjak : Geoff Tate wordt door menigeen nog steeds gezien als 1 van de meest toonaangevende zangers in het metal genre en gebaseerd op hetgeen hij indertijd met Queensryche heeft neergezet valt daar wel wat voor te zeggen. Vanaf de begin jaren tachtig, toen nog opererend onder de naam Myth, tot aan zijn vertrek in 2012 is hij de zanger en frontman geweest van dit metal instituut, waarmee hij een aantal klassiekers in het genre heeft afgeleverd. Met name de EP `Queen Of The Reich` (uit 1983), de full-length debuutplaat `The Warning` (uit 1984) en `Operation: Mindcrime` (uit 1988) kunnen mijn goedkeuring wegdragen en zijn nog steeds erg regelmatig in mijn CD-speler te vinden.

Na zijn vertrek uit Queensryche heeft Geoff met zijn nieuwe band Operation: Mindcrime een drietal concept-platen uitgebracht, maar die waren veel te experimenteel van aard en konden we totaal niet boeien. Nu is Geoff terug met de nieuwe band Sweet Oblivion, waarin ook DGM-gitarist en mastermind Simone Mularoni en DGM-keyboardspeler Emanuele Casali te vinden zijn, terwijl Hollow Haze drummer Paolo Caridi de line-up completeert. Middels dit gelijknamige debuutalbum laten ze ons kennismaken met hetgeen waar Sweet Oblivion voor staat en gelukkig kan ik concluderen dat dit een heel stuk beter is dan wat Geoff met Operation: Mindcrime op de markt gebracht heeft. De tien nummers die dit debuutalbum te bieden heeft doen me erg denken aan de beginperiode van Queensryche, ten eerste natuurlijk vanwege het unieke stemgeluid van Geoff zelf maar ook zeker vanwege de opbouw en structuur van het songmateriaal, al dient daar meteen bij gezegd te worden dat dit hoge niveau (nog) nergens gehaald wordt.

Dat neemt niet weg dat er een behoorlijk aantal interessante nummers op deze plaat te vinden zijn, want met name opener `True Colors`, `Behind Your Eyes`, `My Last Story` en titelnummer `Sweet Oblivion` laten horen waar de band toe in staat is. Ondanks het feit dat Geoff de hoge noten niet meer zo gemakkelijk weet te halen als vroeger kwijt hij zich erg goed van zijn vocale taak, terwijl met name gitarist Mularoni in positieve zin opvalt met zijn flitsende gitaarspel. Er zijn nog wel de nodige verbeterpuntjes aan te wijzen, want ik ben niet erg kapot van de ballad `Disconnect` terwijl nummers zoals `Transition`, `The Deceiver` en `Seek The Light` te veel dezelfde aanpak kennen om echt onderscheidend te zijn.

Daardoor is de plaat zeker goed maar niet groots te noemen. Dat neemt echter niet weg dat ik bijzonder gelukkig ben met de progressie die Geoff heeft gemaakt ten opzichte van zijn saaie en slappe Operation: Mindcrime platen en dat hij weer op de goede weg is. Hopelijk kan hij die progressie doortrekken op een mogelijke volgende release, want feit blijft dat hij nog steeds een goede zanger is die zich in Sweet Oblivion omringd heeft door een aantal zeer capabele muzikanten. `Sweet Oblivion` is dan ook een erg verdienstelijk debuutalbum geworden en de band heeft mijns inziens zeker de potentie om nog verder door te groeien. De negatievelingen onder ons zullen dit als een simpele early Queensryche rip-off zien, maar persoonlijk zie ik dit als een prima frisse start van de volgende fase in de loopbaan van Geoff Tate.

<< previous next >>