Freternia - The Gathering

Freternia - The Gathering

Label : Rock Of Angels Records | Archive under heavy / power metal

Jori : Er zijn van die gebeurtenissen die weinig noemenswaardig zijn, maar een mens toch intens gelukkig kunnen maken. Een goeie bak koffie op zondagmorgen, een biertje op een zonovergoten terras, een zelfvoldaan gevoel na een al dan niet sportieve prestatie. Nieuws ontvangen dat een band die je al jaren was vergeten weer bij elkaar is gekomen en een nieuw album uitbrengt valt zeker ook onder die categorie. Ik weet niet of ik het vreugdedansje wat ik deed toen ik hoorde dat het Zweedse Freternia weer terug is nog kan reproduceren, het is misschien ook maar beter van niet. Voor degenen die ze niet of niet meer kennen, Freternia is de band achter de cultklassiekers `Warchants and Fairytales` en `A Nightmare Story`. Na niet minder dan zeventien stille jaren is er nu ineens `The Gathering`, een nieuw album van Freternia.

Met toetsenist Tommie Johansson en de herkenbare zanger Pasi Humppi als enige overgebleven leden van het eerste uur en gitarist Tomas Wappling uit het `Nightmare Story` tijdperk, waren er eerst wat vacatures op te vullen voor de band. De tweede gitaar is in handen van Patrik von Porat, en dan zijn er nog bassist Nicklas von Porat en drummer Oskar Lumbojev die de line-up compleet maken. Na het intro is het het toepasselijke `Reborn` wat de plaat aftrapt. Mede door de zang van Pasi is de band direct weer herkenbaar. Door de modernere en professionelere productie komt de band veel beter uit de verf dan het charmante amateurisme van de eerste twee plaatjes, terwijl dit niet ten koste gaat van de sfeer. Op dit eerste nummer laat de band direct alle facetten van zichzelf zien. De mooie keyboard en gitaar gedreven basis, de rappe drums en vingervlugge bassen, de lekkere uithalen van Pasi en de afwisseling met achtergrondzang en koortjes. `The Last Crusade` is wat trager en heeft een outro met counterpart vocalen, een beetje als `The Seven Angels` van Avantasia. `The Escape` is dan meer rollend qua gitaarriff, terwijl `In Solitude` weer lekker rap is en ook een stuk zwaarder dan ik tot nu toe van de band gewend ben. Met zesenhalve minuut is `End Of The Line` het langste muziekstuk op het album en voelt met wat meer orkestratie een beetje Italiaans aan. Het album in het geheel is heel divers en ondanks dat er wel dertien nummers opstaan heb je niet het idee dat er op enig moment in herhaling wordt gevallen. De verleiding om ieder nummer te bespreken is groter, maar ik beperk me tot nog 1 exemplaar en wel `Last Fragments Of Sanity` met gastrollen voor Johannes Nymber (ex-Zonata) en Mikael Dahl (Crystal Eyes).

Wat ontzettend heerlijk dat deze band weer terug is, en hopelijk terug voor een langere tijd! Ben je fan van power metal? Luisteren dan die handel! De oude albums van de band zijn intussen ook toegevoegd aan diverse streaming platforms, dus voor iedere fanaat die deze band middels dit album leert kennen is er ook de mogelijkheid om het oude spul te luisteren. Ik zeg doen!

<< previous next >>