Daniel Tompkins - Castles

Daniel Tompkins - Castles

Label : KScope | Archive under prog / sympho metal

Leon : Je zou Daniel Tompkins kunnen kennen van zijn bands TesseracT of Skyharbor, maar op `Castles` doet hij het helemaal alleen, onder zijn eigen naam. Nouja, helemaal alleen is het niet want hij heeft hulp gekregen van producer Eddie Head, gitarist Acle Kahney (TesseracT), producer/componist Randy Slaugh (Periphery), gitarist Paul Ortiz (Chimpspanner), en producer Dmitry Stepanov. Tompkins heeft zich voor zijn solo debuutalbum laten inspireren door relaties. Het album gaat dan ook door alle facetten die daarbij komen kijken, van tragische fouten tot passievolle liefde. Een ambitieus project dus.

Wie verwacht iets te horen te krijgen wat lijkt op TesseracT of Skyharbor komt er bedrogen uit, het is echt een eigenzinnig en experimenteel album geworden die weinig meer te maken heeft met rock of metal. Sterker nog, ik denk dat de muziek op het album soms prima op de radio kan worden gedraaid. De sfeer wordt gemaakt met synthesizers en de zang van Tompkins, gitaren zijn slechts bij twee liedjes te vinden. Om eerlijk te zijn vraag ik me af waarom het naar een metal e-zine is gestuurd. Gelukkig hou ik van meerdere muziekstijlen, en luister ik niet exclusief naar metal, dus voel ik me nog wel gekwalificeerd om hier een oordeel over te velen. Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat `Castles` helemaal geen slecht album is. De muziek is intens zonder dat het per se hard is, Tompkins heeft duidelijk veel emotie in het album gestopt en zijn zang is regelmatig erg sterk. Ik denk dan ook dat je deze muziek het beste kan luisteren met een goede hoofdtelefoon op, dan komt de muziek extra goed over. Verder is nog opvallend dat sommige nummers meerdere malen op het album staan, maar dan in een compleet ander jasje. Zo staat `Saved` maar liefst vier keer op het album! Van mij had dat niet gehoeven maar het laat wel zien dat je een nummer op meerder manieren kan interpreteren.

`Castles` is best wel een interessant beestje, hoewel de stijl niet helemaal mijn voorkeur heeft kan ik de muziek wel waarderen. De intensiteit komt niet van gitaren met veel distortion maar van elektronische drums, zang, en synthesizers. Het album is zeker niet voor iedereen, en zeker niet voor de gemiddelde rock en/of metal fan, maar er zullen zeker mensen zijn die, net als ik, het album op de juiste waarde zullen weten te schatten.

<< previous next >>