Buy Jupiter - Eclipse

Buy Jupiter - Eclipse

Label : Apathia Records | Archive under death metal / grindcore

Berto : Buy Jupiter is een Franse band die op basis van het boek van sciencefiction schrijver Isaac Asimov met dezelfde naam een trilogie aan EP`s uitbrengt, die samen een compleet verhaal vertelt. Na `Departure` en `Crossworlds` is nu `Eclipse` het derde en laatste hoofdstuk in dit verhaal over een mensen die verbannen zijn ergens in het heelal. Een ambitieuze onderneming, een verhaal van deze omvang vertellen verdeeld over meerdere releases, maar volgens is sciencefiction het genre bij uitstek om muzikaal te omlijsten.

De EP begint met het gevarieerde `Arrival` dat vol staat met heerlijk riffwerk gecombineerd met eveneens heerlijk drumwerk met een soms heel aanstekelijke groove. Het navolgende `The Merging` is een song dat geschreven had kunnen worden door Between The Buried And Me, maar helaas voor hen hebben ze dat niet gedaan. Met nog meer dynamiek en een mix aan diverse stijlen, geeft Buy Jupiter hier een enorme diepgang aan het nummer. De raspende zang past er prima bij. `Obscured ` is het derde en eigenlijk laatste nummer van deze EP, want hoewel er nog een vierde track te vinden is, betreft het eigenlijk een outro van een kleine twee minuten.

Als de band het hele verhaal op 1 album had gezet, was het wellicht een logische zet geweest, maar nu is het zonde om de ruimte die je krijgt op een EP niet volledig te benutten met vier prachtnummers. `Obscured` is eveneens namelijk een klasse song die een nog rauwere en gemenere kant laat zien van de band en zonder het outro was dit een perfecte plaat geweest. Maar als je de band nog niet kent, is het zeker de moeite waard om zowel `Eclipse` als de twee eerdere EP`s te zoeken. Progressieve death metal van hoog niveau.

<< previous next >>