Majestica - Above The Sky

Majestica - Above The Sky

Label : Nuclear Blast | Archive under heavy / power metal

Jori : Nou dat is wel een absoluut debuut voor mij, een band van Nuclear Blast die niet op de Metal Archives te vinden is! Enig zoekwerk levert op dat het hier gaat om een nieuwe band van Tommy Johansson, een gitarist van Sabaton die er onder de naam Tommy ReinXeed ook al een verdienstelijke solo loopbaan op heeft zitten. Dit verklaart dan ook direct de tekening van een band zonder enige catalogus bij giganten Nuclear Blast. Met Majestica neemt Johansson samen met Alex Oriz en Chris David een duik richting de traditionele power metal, en geeft hier op `Above The Sky` toch nog een geheel eigen twist aan!

Met wat basgitaargefriemel opent de titelsong het album op de manier waarop power metal hoort te klinken. Dat is dus snel, met hoge vocalen en mooie harmonische gitaren en keyboards en solo`s van beide instrumenten. Op `Rising Tide` lijkt de muziek in het refrein ineens verrassend veel op Powerwolf, en in het geestig getitelde `Motley True` komen de onvermijdelijke Sabaton invloeden ook duidelijk aan het licht. Wat er vooral anders is dan Sabaton en Powerwolf zijn de vocalen. Geen diep gebrul, maar een klare volle power metal stem, alsof Timo Kotipelto en Rob Rock elk een stemband aan Tommy hebben gedoneerd. `The Way To Redemption` voert het tempo weer eens lekker op en hierdoor krijgen we weer een erg prettig stuk power metal wat door de toetsen een sterke Stratovarius vibe over zich heeft hangen. `Night Call Girl` is wat toegankelijker en doet aan Battle Beast denken. `Future Land` is een heel apart nummer met een deuntje wat me op een of andere manier heel bekend voorkomt, maar ik kan het niet plaatsen. Terug naar de Battle Best invloeden op `The Legend`, waarna we een wel heel vrolijke draai krijgen op `Father Time`, Helloween, eat your heart out! Het afsluitende `Alliance Forever` is een wat langer stuk, en hierdoor is er weer uitgebreid de tijd voor leuk soleerwerk van gitaren en keyboards.

Majestica ontgint absoluut geen nieuwe gronden, maar weet desondanks een album af te leveren wat indruk maakt. Het is afwachten of we deze band ooit live kunnen gaan zien, daar het schema van Sabaton over het algemeen nog strakker is dan het vel van de snaredrum die gebruikt is voor `St Anger`. De tijd zal het leren, maar het zou leuk zijn. Aanradertje voor alle traditionele power metal fans!

<< previous next >>