Soto - Origami

Soto - Origami

Label : Inside Out | Archive under heavy / power metal

Sjak : De Amerikaanse wereldzanger Jeff Scott Soto is in melodieuze rock en A.O.R.-kringen natuurlijk erg bekend vanwege zijn bijdrage in bands als Talisman, Eyes, Takara, Kuni, Human Clay, Axel Rudi Pell, Yngwie Malmsteen en W.E.T. om er maar een aantal te noemen, terwijl hij ook onder zijn eigen naam de nodige klasse-albums op de markt heeft gebracht. Velen zullen dan ook danig geschrokken zijn toen Jeff met zijn nieuwe band Soto in het begin van 2015 de plaat `Into The Vertigo` uitbracht, want die liet toch wel een heel andere kant van de heer Soto zien. Natuurlijk waren de geweldige zangpartijen nog steeds aanwezig, maar het waren vooral de veel modernere sound en het ultra-heavy gitaarwerk dat de nodige gewenning vereiste. Menig Soto-fan zal dan ook wel afgehaakt zijn na het beluisteren van deze debuutplaat en men zal zich daarna dan ook zeker niet meer gewaagd hebben aan de in april 2016 uitgebrachte opvolger `Divak`, die wel een vleugje melodieuzer van aard was maar waarop vooral weer de heerlijke zware riffs van klasbak Jorge Salan en het prima zangwerk van Jeff zelf de boventoon voerden. De melodieuze rock fans die zich wat meer open-minded toonden hadden er in ieder geval weer een tweetal prima plaatjes bij.

Na `Divak` werd het een tijdje stil rondom Soto, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de voorbereiding en de release van het in november 2017 verschenen Sons Of Apollo debuut `Psychotic Symphony`, waar Jeff ook de vocalen voor zijn rekening nam. Nu is er dan uiteindelijk toch het langverwachte derde album `Origami` verschenen en die borduurt naadloos voort op hetgeen men op de eerste twee platen al liet horen. Als je alleen de melodieuze kant van Jeff Scott Soto kunt waarderen, moet je deze plaat dan ook weer gewoon links laten liggen. Als je echter ook waardering op kunt brengen voor de meer heavy richting die Jeff met Soto ingeslagen is, dan zit je met deze `Origami` wederom gebeiteld.

Opener `Hypermania` neigt nog wat naar het solo-werk van Jeff vanwege het melodieuze refrein, maar meteen daarop volgend geeft titelnummer `Origami` een veel betere indicatie van het type muziek er op deze derde Soto-plaat te vinden is. Heerlijke zware groovy riffs, zoals verwacht prima zang maar vooral schitterende gitaarsolo`s van de wederom excellerende Jorge Salan maken nummers zoals het reeds genoemde `Origami`, `World Gone Colder` en `Dance With The Devil` om er maar een paar te noemen absoluut de moeite waard voor de ietwat modern ingestelde heavy metal liefhebber. De eveneens prima semi-ballad `Torn` wijkt enigszins af van het merendeel van wat er op deze `Origami` te vinden is, maar is als zodanig ook wel een mooi natuurlijk rustpuntje. Met dit derde album bewijst Soto zeker geen eendagsvlieg te zijn, maar een stabiele band van een zanger die de heavy kant van zichzelf naar buiten wil laten treden. Nou, als je dat op zo`n kwalitatief sterke manier doet heb ik daar absoluut geen enkel probleem mee!

<< previous next >>