Nekroi Theoi - Dead Gods

Nekroi Theoi - Dead Gods

Label : Prosthetic Records | Archive under death metal / grindcore

Berto : Nekroi Theoi is een band die een hele kluif is om in een keer te vatten. Dat begint al met de onmogelijke naam, maar spreidt zich uit naar de muziek en de teksten. De death metal van de band uit Florida is extreem en heeft een mix van de technische variant en de meer logge en soms zelfs intellectuele kant in zich.

Opener `Doxology` is een lang intro dat bestaat uit langzame instrumentatie en gesproken tekst, echt een intro dat de sfeer gelijk goed neer weet te zetten. Het eerste nummer dat volgt is `The Foul Eucharist` en duurt maar liefst zeven minuten. Hoewel de band het nummer vol stopt met tempo wisselingen en breakdowns, duurt het net te lang en is het te weinig opvallend om lekker binnen te komen. Ook het navolgende `Simony Of Hollow Christs` heeft weer een behoorlijke lengte, maar is muzikaal wel wat interessanter. Veel wisselingen weer, in tempo en in stemming, en de vocalen van JJ Polachek gaan lager en lager, wat een lekkere sfeer aan het nummer geeft. Dat is wel het algemene gevoel wat blijft hangen na het beluisteren van dit album, sfeer en dan niet altijd een even prettige.

Onheilspellend, dat is het goede woord voor de sfeer die Nekroi Theoi weet op te roepen. De band is niet te beroerd om sociaal gevoelige onderwerpen zoals politie geweld aan te snijden. Veel zal je van die teksten niet meekrijgen, want ongeveer de helft van het album loopt de heer Polachek een varken te imiteren. Het gevoel bekruipt me ook dat de band iets teveel heeft willen doen met de songs, er wordt iets teveel herhaald van bepaalde muzikale thema`s en hierdoor worden sommige songs echt te lang. Het titelnummer raakt de tien minuten zelfs en dat is echt teveel. Maar een compliment aan de band voor de creatieve en originele manier waarop ze de songs hebben gearrangeerd, alleen de volgende keer misschien iets meer snijden in het materiaal.

<< previous next >>