Kludde - In De Kwelm

Kludde - In De Kwelm

Label : ConSouling Sounds | Archive under black metal

Vera : De Belgische black metal band met sludge en stoner invloeden Kludde was een eerste periode actief van 2001 tot 2009. Sinds 2014 zijn er terug muzikale activiteiten te spotten en dat resulteert nu, maar liefst elf jaar na hun vorige wapenfeit `In Den Vergetelheid`, in een tweede volledig album `In De Kwelm`. Kludde was altijd al gefascineerd door mythes en gedichten uit Oost Vlaanderen en de teksten worden dan ook in het dialect uit Aalst de microfoon in geslingerd door leadgitarist Cerulean en dit met een roestige grunt. Hij nam het album ook op in de loop van 2018 en deed de mix. De mastering werd voltrokken door Frederik Dejong.

Het geluid van Kludde is smeriger geworden, maar anderzijds ook aangepast aan de huidige tijdsgeest. Betere productie ook. De basis blijft zwartgeblakerde metalen, met een mysterieuze, bedreigende sfeer. Alles is veel compacter geworden dan vroeger. Zo lijkt de openingstrack en `Kludde IV` ons eerst te verleiden tot de term black-n-roll, met fraaie melodieuze gitaarsolo`s kwistig uitgestrooid in de onverstoorbaar gebrachte songs. Er heerst een rocking vibe met een vleugje thrash. Het uitwaaierende gitaargeluid geeft het trager aanvangende `Schramoeille` zelfs een licht psychedelisch tintje en als single geeft dit zeker een goed idee wat je van Kludde kan verwachten. Een uitzonderlijke track, ook in lengte met zijn tien minuten speelduur, is het afsluitende `De Laatste Reis`. Het trage begin herbergt een doomachtige sfeer, met sinistere gezangen op de achtergrond, vooraleer de welbekende grunts terug het voortouw nemen. Deze track doet nog het meest denken aan het vroegere werk van de band. Een experimenteel staartje aan het einde van deze duistere, mysterieuze plaat van Kludde welke hopelijk een verdienstelijke nieuwe start voor de band inluidt.

<< previous next >>