Nebula - Holy Shit

Nebula - Holy Shit

Label : Heavy Psych Sounds | Archive under stoner

Jan-Simon : Holy shit! Een nieuwe plaat van Nebula, meer dan tien jaar nadat `Heavy Psych` uitkwam, dat is pas nieuws. En nogmaals holy shit, wat is er gebeurd daar in de Mysterious Mammal Studios in L.A. gedurende de twee dagen die Nebula nodig had om `Holy Shit` op te nemen? Het lijkt erop alsof de geest van Ron Asheton bezit heeft genomen van Eddie Glass, want het klinkt regelmatig alsof het 1969 (okay!) of 1970 (I feel alright!) is. En moeten we op basis van prijsnummers als `Messiah` en `Gates of Eden` concluderen dat Nebula in de Here is? Je zou het bijna gaan denken, ware het niet dat `Messiah` wordt voorafgegaan door `Man`s Best Friend`, een song die aftrapt met de zinsnede “All praise be to Lucifer, fallen angel sent to earth”. Ik geloof niet dat Nebula ineens door de EO omarmd gaat worden.

`Holy Shit` is hoe dan ook serieuze shit. De meest relevante stonerplaat in tijden en het bewijs dat Nebula na een lange retraite en de daaropvolgende herstart in 2017 nog steeds ertoe doet. Vergeleken met het eerdere werk is er niet eens zoveel veranderd. Nog steeds dezelfde vuige fuzz en wahwah doordrenkte heavy psych sound die diepgeworteld is in de grondleggers van het genre: MC5, Stooges (heel veel Stooges!), maar vooral Mudhoney met daaraan toegevoegd flinke doses Black Sabbath, psychedelica en space rock. Het resultaat is een bijzonder afwisselende plaat die het ene moment vol in de zompige grunge staat alsof het weer 1989 is, dan weer verwijst naar surfrock en Ennio Morricone, maar altijd volop Nebula is. Boordevol riffs en pakkende, geestverruimende melodielijnen. Desert-stoner van het oude stempel, maar geen moment ouderwets. Nebula pakt het wat ingekakte genre bij de kladden en blaast het nieuw leven in met een plaat die bij de luisteraar maar 1 ding oproept: Holy shit!

<< previous next >>