Death Angel - Humanicide

Death Angel - Humanicide

Label : Nuclear Blast | Archive under speed / thrash metal

Nima : Het is alweer vijftien jaar geleden dat Death Angel aan haar tweede jeugd begon. Sindsdien brengt de Bay Area legende met enige regelmaat nieuwe platen uit en behoort nog altijd tot de top acts van thrash. Het kwintet krijgt het keer op keer voor elkaar om hoogst kwalitatieve albums af te leveren en weet bovendien telkens positief te verrassen.

Bij Death Angel weet je van tevoren dat de kans op teleurstelling zeer klein is. Tegelijkertijd weet je nooit welke verrassingen je te wachten staan. Een nieuwe plaat van het kwintet is dan ook altijd erg spannend. De negende langspeler, `Humanicide`, die eind deze maand verschijnt is wat dat betreft geen uitzondering. Wel kan ik u alvast vertellen dat de plaat over het algemeen minder experimenteel uitgevallen is dan haar voorganger, `The Evil Divide`[/url`] of bijvoorbeeld `Relentless Retribution`, maar meer in het verlengde van `The Dream Calls For Blood` ligt. Rechttoe rechtaan thrash heeft hier veel meer de bovenhand en tot mijn vreugde is het geheel extremer van karakter.

Het titelnummer opent de plaat met heerlijke NWOBHM- en Maiden-getinte gitaren, maar barst gelijk na een minuutje los in een rechttoe rechtaan thrasher en zijn alle hekken van dam. Wat een kracht, wat een energie! Die heerlijke riffs waar deze band oh zo bekend om staat vliegen je gelijk om de oren en zetten de nekspieren acuut aan het werk. Mark Osegueda klinkt daarnaast ouderwets goed en zijn stem heeft nog altijd dezelfde (overtuigings)kracht, die het geheel een nog agressievere vibe geeft. Die kracht en energie wordt daarna alleen maar vastgehouden en versterkt. `Divine Detector` is zelfs 1 van de meest extreme en snellere nummers van de band tot nu toe. Het nummer doet mij enigszins denken aan latere Slayer en voelt moderner aan, en alhoewel dit een sterk nummer is doet deze mij over het algemeen iets minder. De agressieve `I Came For Blood` (tevens 1 van mijn persoonlijke favorieten) klinkt daarentegen ouderwetser en traditioneler, maar heeft ook dat punk-karakter wat we ook van de heren kennen. Die rechttoe rechtaan thrashers hebben we ook in `Alive And Screaming`, `The Pack` en `Ghost Of Me`; stuk voor stuk sterke en regelrechte Death Angel-prachtstukken.

Uiteraard bevat de plaat ook songs die ietwat anders zijn qua karakter. Een song zoals `Agressor` begint met een melodieus, maar duister gitaarstuk die een sterke 80s vibe heeft, loopt over in een typische Death Angel-thrashers, om vervolgens hedendaagse breaks en groove te openbaren, met een progressieve middenstuk. Gelukkig blijft spontaniteit en intensiteit intact, alsmede het Death Angel-karakter. Dat hedendaagse is ook erg sterk aanwezig in `Revelation Song`, alsmede de groove, die bij mij soms datzelfde gevoel en sfeer oproept van Zakk Wylde en Black Label Society, maar zeker ook Pantera (ten tijde van `Cowboys From Hell`). `Immortal Behated` daarentegen is van een ander koek. Het nummer kent een erg duister karakter met sfeervolle gitaren en sterke mid-tempo riffs. Wat hier opvalt zijn de vocalen, waar de veelzijdigheid van Osegueda nogmaals onderstreept wordt. En nogmaals, en dat is ook wat ik altijd heel erg waardeer aan deze band, de heren verliezen de spontaniteit en de intensiteit geen moment uit het oog en weten hun karakter en identiteit te allen tijde te bewaren.

Uiteraard is het geen geheim dat de snellere en de meer rechttoe rechtaan songs mij meer aanspreken, en gelukkig komt de plaat daaraan niets tekort. Persoonlijk bevalt de plaat mij zelfs net iets beter dan diens voorganger. Alles bij elkaar heeft men met `Humanicide` wederom een ijzersterk en veelzijdig album afgeleverd, die niet alleen de oude fans zal tevreden stellen, maar ook verschillende generaties thrashers zal aanspreken. Een absolute aanrader voor de liefhebbers van het genre.

<< previous next >>