Summoner's Circle - Become None

Summoner's Circle - Become None

Label : Pavement | Archive under doom metal

Koen W. : Deze Amerikaanse zeskoppige band is een theatraal aandoend metal gezelschap dat zich wat in de anonimiteit verhuld. De leden hebben namen als Blind, Gog, Absalon, Y`takt, Hex, Frix2 en op de groepsfoto een zwarte band corpse paint rond de ogen.

Meerdere elementen van doom, death metal, black metal en progressieve metal werden in elkaar gesmeed tot een geheel. Dat levert hier een album op van maar liefst zevenenzeventig minuten lang. De normale nummers duren tussen de zes en de twaalf minuten. De twee kortere kan je beschouwen als intro en intermezzo. Alles baadt in een donkere en naargeestige sfeer. Horror thema`s met titels als `Balrog General` of `Minotaur` vormen de leidraad. Er werd ook heel wat tijd in epische elementen gestoken. Een vorm van hypnotiserende koorzang komt meestal terug en laat het in een extra duistere sfeer baden. Maar ook stukken met fluisterstemmen en Hammond orgel geven presente. Zo zijn er in het bijna twaalf minuten durende `Legion` invloeden van Type O Negative te horen. De zang van Peter is hier wel vervangen door een raspende grunt.

Hoewel er tempowissels en breaks genoeg voor handen zijn, is het album in zijn geheel toch een stevige brok om te verwerken. Toch is de band professioneel genoeg om alles in goede banen te leiden, maar misschien enkele extra hoogtepunten door stevigere riffs of wat meer coupletten cleane zang waren welkom geweest. Op `Temple Of Suffering` en `Balrog General` zijn er cleane zangpartijen aanwezig. Daar kan je duidelijk horen dat het toch wat extra inbreng geeft. Het album verscheen al eens onder de naam `Tome` in 2018 in eigen beheer. Nadat de band tekende bij Pavement Entertainment, verschijnt het nu onder de naam `Become None` met `Further Into Dis` als extra. De band laat hier horen dat ze over heel wat talent beschikken. Het gebeurt zelden dat zo een lange speelduur toch boeiend blijft.

<< previous next >>