Worshipper - Light In The Wire

Worshipper - Light In The Wire

Label : Tee Pee Records | Archive under hardrock / aor

Bart M. : Worshipper is momenteel op tour (met The Skull) en nadat ik hun kersverse album een paar keer geluisterd heb baal ik er enorm van dat ik daar pas zo laat achterkom! `Light In The Wire` is het tweede album van deze Amerikaanse rockers en gelijk al vanaf openingstrack `Coming Through` begin ik te kwijlen, want die dubbele gitaren en groove hebben iets aanstekelijks, iets moois. Het nummer doet me een beetje denken aan Satan`s Satyrs, maar dan met een nog net iets meer retro geluid.

Om de beschrijving daar bij te houden zou echter niet volledig zijn; vergelijkingen zijn makkelijk voor een recensie, maar enkel om je een flauw idee te geven van wat er daadwerkelijk te horen is. Ik zou daarom ook kunnen zeggen dat bepaalde stukken de langgerekte melancholie van Rainbow hebben en dat het hele album eigenlijk doordrenkt is van de muzikale verkenningsdrift die Uriah Heep voortdurend laat zien. Dat uit zich in weemoedige gitaarstukken en keyboard passages die zonder de context die Worshipper geeft wat kazig zouden klinken, maar nu precies die gevoelige snaar weten te raken. De band voorziet zichzelf ook van intense liefdesverhalen, en dat is prachtig in een maatschappij waar liefde vooral een illusie en een poort naar vleselijke lusten is.

Gitarist Brookhouse kan niet alleen zijn instrument vaardig bespelen, zijn vocalen zijn ook mooi en hebben een goede balans tussen hoog en laag. Bovendien zingt hij op een bijzonder natuurlijke manier en totaal niet alsof hij versjes en refreinen aan het opdreunen is. De muziek kent hier en daar wat dromerige stukken, maar Worshipper laat je als luisteraar niet lang sluimeren want voordat je het weet zit je weer middenin strakke drumslagen en kermende gitaren. Al met al weet de band de jaren zeventig hard rock-sfeer uitermate goed vast te leggen en maakt dit alles nog net iets mooier door weer net iets strakker en scherper te klinken.

<< previous next >>