Sins Of The Damned - Striking The Bell Of Death

Label : Shadow Kingdom Records | Archive under speed / thrash metal

Nima : De naam Sins Of The Damned was mij voorheen compleet onbekend. Deze Chileense maniakken zijn echte al sinds 2013 actief en hebben al een aantal demo`s op hun naam. Of ze gewacht hebben op een geschikt label om hun debuut uit brengen, of dat ze hun kunstjes goed onder de knie wilden krijgen weet ik niet, maar `Striking The Bell Of Death` is in ieder geval een degelijk eerste visitekaartje.

De band presenteert zich als speed metal en daar kan ik mij wel in vinden. Ze bieden echter meer dan dat. Naast speed metal hebben we hier elementen vanuit de traditionele heavy metal en met name NWOBHM, thrash, death, maar ook een greintje black metal. Het totaal plaatje is echter vrij snel, agressief en heavy, maar bevat ook een behoorlijke portie melodie. De muziek van deze heren doet mij vaak denken aan bands zoals (oude) Desaster, Nocturnal Witch, Insulter en co. maar ook aan Hellish Crossfire en daarmee ook Possessed. Het niveau van deze band wordt niet gehaald, maar dat mag de pret absoluut niet drukken, want dit is op en top METAL en kwaliteit is absoluut aanwezig. De kracht van deze band zit vooral in simpele, maar sterke en erg pakkende riffs, maar ook de duistere death metalvocalen die de muziek dat grimmige en haatvolle stemming meegeven. De focus ligt echter niet op snelheid en agressie, maar tegelijker tijd ook op sfeer. En ik moet zeggen dat het de heren, in alle simpliciteit, goed gelukt om een epische, ietwat melancholische maar tegelijkertijd duistere sfeer te creëren. Gelukkig wordt de intensiteit over het algemeen hoog gehouden en de nummers hebben de nodige impact om je in de greep te houden.

Mijn grootste probleem zijn echter de leadgitaren en de melodieën die, in tegenstelling tot de rest, redelijk wat te wensen overlaten. Sommige leadpartijen en melodieën staan teveel op de voorgrond, en daar deze niet geheel zuiver klinken en bovendien niet al te interessant zijn, gaan ze ten koste van de agressie waardoor de songs ietwat inzakken. Gelukkig komt dat echter niet al te vaak voor, waardoor het totaalplaatje overeind blijft. Al met al een goed debuut en een respectabel album in haar soort.

<< previous next >>