Death Tribe - Beyond Pain and Pleasure: A Desert Experiment

Label : Eigen beheer | Archive under death metal / grindcore

Dennis : De nu in Nederland woonachtige gitarist Anthony Assaker werd in het door oorlog en corruptie verscheurde Libanon geboren en moest de nodige tegenslagen in zijn leven verwerken waar de meeste westerlingen geen notie van hebben. Dit weerhield hem er echter niet van de metalband Kaoteon te beginnen en samen met zijn Libanese collega`s Walid Wolflust (zang) en Ziad Alam (drums) wist hij in 2011 zelfs een platendeal bij Osmose Productions binnen te halen voor het debuut album `Veni Vidi Vomui`. Op het tweede album `Damnatio Memoriae` uit 2018 werden Assaker en Walid Wolflust bijgestaan door niemand minder dan bassist Linus Klausenitzer (Obscura, Alkaloid) en drummer Fredrik Widigs (Marduk, Nordjevel) en oogstte Kaoteon uitstekende kritieken in de pers zonder echt door te breken in het muzikale landschap.

Death Tribe is het nieuwe project van Assaker. De muziek op `Beyond Pain And Pleasure: A Desert Experiment` schreef hij door de jaren heen, maar tijdens een bezoek aan Dubai verzamelde hij al zijn hersenspinsels om deze samen met enkele andere gevluchte muzikanten uit het Midden-Oosten op te nemen, vandaar ook de ondertitel `A Desert Experiment`. Verder werd Assaker bij de opnames bijgestaan door ervaren muzikanten als Obscura bassist Linus Klausenitzer en Dark Fortress drummer Matthias Landes. Niet de minste ritmesectie zou je zo zeggen.

`Beyond Pain And Pleasure: A Desert Experiment` is naar eigen zeggen geen album, maar een metal souvenir van allen die stierven, zij die voor hun recht vochten, zich niet overgaven en hun hoofd rechtop hielden. Een album is `Beyond Pain And Pleasure` inderdaad niet. De muziek van Death Tribe is daarentegen wel weer een experiment. Verschillende metal stijlen worden in de negen tracks door elkaar heen gegooid, van black metal, groove metal, progressive metal, death metal tot aan power metal en heavy metal toe. Het resultaat is een behoorlijk onsamenhangend geheel met veel stijlwisselingen en niet altijd even sterke riffs, composities en arrangementen. De vele gastzangers op dit souvenir komt de nummers daarbij ook niet bepaald ten goede en sommige zang is zelfs te tenenkrommend om aan te horen. Geen geslaagd experiment als je het mij vraagt, en zeker een die in de woestijn had mogen blijven liggen om onder gewaaid te worden door de volgende zandstorm.

<< previous next >>