Darkened Nocturn Slaughtercult - Mardom

Darkened Nocturn Slaughtercult - Mardom

Label : War Anthem Records | Archive under black metal

Nima : Ik ben in de laatste tijd behoorlijk teleurgesteld in bands die zo nodig hun succesformule moeten veranderen en in de nieuwe releases van o.a. Battle Beast, Enforcer en enigszins Exumer. Gelukkig kwam black metal koningin Onielar en haar kompanen in Darkened Nocturn Slaughtercult mij onlangs verblijden met hun zesde langspeler, `Mardom`. Het album heeft maar liefst zes jaar (toeval?) op zich laten wachten, maar godverdomme het was de moeite van het wachten waard.

Deze band heeft mij zowel op plaat als op het podium nog nooit teleurgesteld en die traditie wordt voortgezet met `Mardom`. Veel woorden heb ik voor deze plaat niet nodig, want dit is gewoon op en top Slaughtercult, met dezelfde grimmige, extreme black metal zoals we dat van ze kennen. Wel heeft de band haar zwarte kunst nog verder geperfectioneerd en laat horen hoe black metal hoort te klinken. Het gros van het materiaal is verrukkelijk uptempo en ontzettend pakkend, maar traditiegetrouw krijgen we de nodige afwisseling, waardoor het geheel een dynamisch karakter heeft en bovendien ervoor zorgt dat constant bij de les blijft.

Wat ik bij deze band altijd jammer heb gevonden zijn die instrumentale horror/noise-fragmenten wat voor mij altijd een inzakmoment is. En helaas bevat ook `Mardom` met `Widma` 1 dergelijke song die de vaart uit de plaat haalt. Het lijkt zelfs alsof het geheel even tot een halt komt, en dat is zonde. Gelukkig wordt dat hersteld met het fantastische `Imperrishable Soulless Gown` en de eveneens sterke afsluiter, `The Sphere`, maar zonder dit stuk was de algehele impact nog groter geweest. Maar goed, genoeg gezeurd, want voor de rest is dit een ijzersterke black metal plaat, die de fans van het oud werk en van bands zoals Tjuder, Marduk, Setherial, Enthroned, Behexen en soortgelijke godslasteraars absoluut zal aanspreken.

<< previous next >>