Arch/Matheos - Winter Ethereal

Arch/Matheos - Winter Ethereal

Label : Metal Blade | Archive under prog / sympho metal

Vera : Jim Matheos is medeoprichter en tegenwoordig nog het enige originele lid in Fates Warning, alsook de belangrijkste componist. John Arch was de eerste zanger van de band, te horen op de drie eerste albums, maar hij werd nadien vervangen door Ray Alder. In 2011 maakten de twee al een album onder de naam Arch/Matheos: `Sympathetic Resonance`, maar dat bevatte materiaal dat eigenlijk bedoeld was voor de opvolger van `Fates Warning X`. Bovendien werd het ingespeeld door de voltallige FW bezetting, behalve de zanger.

De kaarten liggen nu anders. Nadat de integrale uitvoeringen van `Awaken The Guardian` live enige nostalgie bij de heren opgewekt hadden, besloten ze de samenwerking te hernieuwen. Matheos schreef de muziek en Arch de teksten. Voor elke song kozen ze gepaste muzikanten. Voor de ritmesectie werden drummers en bassisten gekozen die een verleden met Fates Warning hebben, maar nieuwe namen zijn Steve Di Giorgio (Death, Testament), Sean Malone (Cynic) en drummer Thomas Lang.

Het is een bijzonder interessant album in progressieve metalstijl geworden, met veelal lange composities waarin Arch heel wat kwijt wil, zodat de instrumentale escapades tot het strikte minimum herleid zijn. Geen krachtpatserij, zonder pretenties maar wel gedreven door emoties. Het stemt tot nadenken en laat je ruimte om deze mijmeringen zelf in te vullen. Luistertips om je op een vloeiende manier te introduceren tot dit lijvige werkje: openingstrack `Vermillion Moons` munt uit in verscheidenheid wat stevige gitaren en verstilde passages betreft, met de doortastende zangpartijen. `Tethered` is een semiakoestische song met zwevende allures. Het dertien minuten durende sluitstuk `Kindred Spirits` neemt je op sleeptouw doorheen rustige passages en intensiteit. `Winter Ethereal` is een pronkstuk vol vurige inspiratie en zal progressieve metalfans zeker verbluft achterlaten.

<< previous next >>