New Years Day - Unbreakable

New Years Day - Unbreakable

Label : Century Media | Archive under heavy / power metal

Sjak : De extraverte en zeer flamboyante frontvrouwe Ash Costello heeft perfect verwoord wat de muziekliefhebbers op dit `Unbreakable` album voor hun kiezen krijgen: We set out to write the poppiest metal album, or the most metal pop album. De moderne, machinaal en industrieel klinkende muziek van de Amerikaanse band New Years Day is zeker heavy en bij tijd en wijlen erg groovy, maar als je de zware gitaren zou wegfilteren blijken de geraamtes van de aanwezige nummers erg sterke pop songs te zijn met (in de meeste gevallen) goed in het gehoor liggende refreinen. Vooral titelnummer `Unbreakable`, het erg fraaie `Sorry Not Sorry` en `My Monsters` klinken zeer overtuigend, maar ik moet eerlijk zeggen dat het gehele album me prima bevalt. Ik moest even wennen aan de erg modern klinkende sound, maar als je daar doorheen kunt luisteren, blijken de dame en heren van New Years Day een album vol lekker klinkende en commercieel aantrekkelijke nummers geproduceerd te hebben.

Hoewel `Unbreakable` dus een erg goed album is geworden, had het niet veel gescheeld of men had dit nooit aan het grote publiek kunnen laten horen want het schrijfproces bleek geen gemakkelijke job te zijn. Na de release van voorganger `Malevolence` was dit proces reeds in gang gezet en men had in 2018 genoeg nummers bij elkaar gepend om een plaat op te gaan nemen. Toen men uiteindelijk echter met het nummer `Skeletons` op de proppen kwam, besloot men alle tot dan toe geschreven nummers in de vuilnisbak te pleuren en helemaal overnieuw te gaan beginnen. Achteraf gezien is dit de juiste beslissing gebleken, maar het is wel een erg gedurfde en moedige stap geweest om hiervoor te kiezen. Gelukkig heeft `Skeletons` de band tijdig op het juiste spoor gezet en is men in staat geweest om een groot aantal erg sterke composities te schrijven, die als geen ander de brug kunnen slaan tussen pop en metal en dus in theorie een groot publiek zouden moeten aanspreken.

Het zal niemand verbazen dat de reeds genoemde zangeres Ash Costello zowel visueel als vocaal het stralende middelpunt van New Years Day is en dat zij de persoon is waar het bij deze band voor een groot gedeelte om draait. Naast de prima vocale prestatie die ze op deze `Unbreakable` levert is ze ook nog, samen met songwriters/producers Mitch Marlow en Scott Stevens, grotendeels verantwoordelijk geweest voor het schrijven van de twaalf aanwezige nummers.

Wellicht zal het voor veel muziekliefhebbers even duren alvorens je dit nieuwe materiaal van New Years Day kunt waarderen, maar als de puzzelstukjes eenmaal in elkaar gaan vallen zul je het met me eens zijn dat `Unbreakable` absoluut een dijk van een plaat is geworden.

<< previous next >>