Grief Collector - From Dissension To Avowal

Label : Eigen beheer | Archive under doom metal

Vera : Als zanger van Solitude Aeturnus en Candlemass veroverde zanger Rob Lowe de harten van menig doom metal liefhebber. Na zijn vertrek bij Candlemass bleef het lang stil, maar uiteindelijk hebben we nieuws over Lowe`s nieuwe muzikale activiteiten. Hij bevindt zich nu in Grief Collector, een doom trio dat verder bestaat uit gitarist/bassist Matt Johnson en drummer Brad Miller. Ze presenteren hun eerste album `From Dissension To Avowal`; zes songs die de verschillende fasen van verdriet doorlopen: ontkenning, boosheid, zijn lot aanvaarden, depressie en acceptatie.

Voor een intens doorleefde portie traditionele doom metal waarbij zinderende Black Sabbath riffs weerklinken met een sterke zanger kunnen we echt wel terecht bij Grief Collector. Na de ingetogen intro `A Prelude To Grief` barsten de zinderende doom riffs in pure Black Sabbath stijl los tijdens `Eyes Of Fog`, uiteraard traag en slepend van inborst en hanteert Lowe een griezelig sluipende stem. Van dat obscuur timbre kan hij ineens naar zijn hoger octaaf gaan en ook daarin bewijzen dat hij van superieure kwaliteit is. Voeg er nog wat down tempo vervorming bij en een smerige wah-wah gitaarsolo en het feest van herkenning is compleet. Melodieuze leads en verheven zang maken ook de dienst uit in `Consuming Indignation`, waarin de duisternis omhelsd wordt en een pittige acceleratie met vurige solo echt ear-candy is. Elke song is vol overgave geschreven en uitgevoerd, dat merk je in het kippenvel veroorzakende `Of Mystery And Woe` met zijn verrassende akoestische (en warm vintage klinkende) gitaarsolo ten voeten uit! Uit een dal van treurnis klimmen verloopt geleidelijk en dat weet Grief Collector perfect in muziek om te zetten, wanneer `To Grips` toch iets strijdvaardiger klinkt.

Kortom: old school kwaliteit van veteranen die weten waar ze mee bezig zijn. Alleen spijtig dat dit album slechts iets meer dan een half uur duurt. Het zou dan ook beter (aan de prijs van en) als een MCD uitgebracht worden. We blijven kritisch, ook bij de veteranen.

<< previous next >>