Vetrar Draugurinn - Hinterlands

Vetrar Draugurinn - Hinterlands

Label : Painted Bass Records | Archive under heavy / power metal

Sjak : Toen Stream Of Passion ophield te bestaan zocht gitarist/songwriter Eric Hazebroek een ander vehikel om zijn creativiteit te uiten en dat werd uiteindelijk de band Vetrar Draugurinn. In gitarist Thomas Cochrane, bassist Arjan Heijden, drummer Jim van de Kerkhof en zangeres Marjan Welman (die met Autumn begin dit jaar ook het prima `Stacking Smoke` op de markt heeft gebracht) vond Eric de nodige gelijkgestemde zielen om met hem dit avontuur aan te gaan en met deze `Hinterlands` is hun eerste full-length album een feit. In 2017 werd reeds de EP `I` uitgebracht met daarop een viertal nummers, waarvan `Bleak Earth` en `Mothern Of Nothern Skies` ook op dit debuutalbum te vinden zijn.

Voor wie zich trouwens afvraagt waar de toch enigszins obscure bandnaam vandaan komt, dit schijnt wintergeest te betekenen in de IJslandse taal. Je kunt in ieder geval niet ontkennen dat je opvalt met een naam als Vetrar Draugurinn, maar dat zul je tegenwoordig ook met je muziek moeten doen. Nou, ik kan je vertellen dat het wat dat betreft ook wel snor zit bij de vier heren en dame, want `Hinterlands` is gewoonweg een erg sterk debuut geworden. Het melancholische en bij tijd en wijlen doomy karakter van het song materiaal zorgt voor een wat sombere, duistere sfeer, maar blijkt een stevige basis te zijn voor frontdame Marjan Welman om zich te onderscheiden. Die gelegenheid pakt ze gretig aan en ze bewijst eens te meer een erg sterke en veelzijdige zangeres te zijn. Haar stemgeluid past prima bij de elf door Eric neergepende composities en mensen die bands als Katatonia, Paradise Lost en (de oude) Anathema tot hun favorieten rekenen zullen dit zeker op waarde weten te schatten.

Toch heeft de muziek van Vetrar Draugurinn wel degelijk een eigen karakter en is het zeker geen kloon van bovengenoemde invloeden. Titeltrack `Hinterlands` maakt dat al meteen duidelijk en ligt (in positieve zin) erg zwaar op de maag door zijn trage en hypnotiserende riffs, die een mooi contrast vormen met de puurheid van Marjan`s stem. Dit sterke begin verhoogt de verwachtingen voor de rest van de plaat en gelukkig worden die met name door nummers als het voor Vetrar Draugurinn-begrippen vlotte `I Am`, het voor Eric`s dochter geschreven en bijzonder fraaie `Forever Locked Within` (waarop Elianne Anemaat op cello een gastenrol vervult) en het enigszins ingetogen en erg mooi gezongen `Second` waargemaakt.

Ik moet hierbij meteen aangeven dat de plaat gedurende zijn speelduur van bijna een vol uur geen moment verveelt en dat er geen enkel zwak nummer te vinden is op dit debuut. `Hinterlands` is zeker geen gemakkelijk album dat snel te doorgronden is, maar geeft zijn ware schoonheid pas prijs na vele luisterbeurten en blijkt een echte groeiplaat te zijn. Zowel muzikaal als tekstueel (complimenten voor de lyrics!) gebeurt er erg veel op het album en dat heeft even zijn tijd nodig om op zijn plaats te vallen. Wanneer dit eenmaal gebeurd is, zul je net als ik overtuigd zijn van de mogelijkheden die deze band heeft op basis van het hier ge√ɬętaleerde song materiaal. Daar men ook geluidstechnisch zijn zaken goed op orde heeft, moge het duidelijk zijn dat we het hier te maken hebben met een erg sterke debuutplaat, waarvan akte!

<< previous next >>