Polynove Pole - On The Edge Of The Abyss

Label : Moon Records | Archive under gothic metal

Release type: Mini-CD

Vera : Polynove Pole ontwaakt uit een periode van non-activiteit tussen 2010 en 2016 met een EP `On The Edge Of The Abyss`. Poly wie? Nou, erg bekend is Polynove Pole natuurlijk niet, vandaar even voorstellen. Het betreft een gothic/doom/death metal band uit Oekraine die in de eerste periode een album en enkele EP`s uitbracht en in 2017 in eigen beheer deze EP uitbracht. Door Moon Records is ie ook eens uitgebracht en bij onze huidige versie blijkt er als bonus een live album bijgevoegd te zijn in het mooi verzorgde digipak.

Polynove Pole speelt nog doom/death metal met gotische randje (beauty & the beast vocalen) zoals dat vanaf de late jaren negentig erg populair werd. De teksten en titels zijn in de moedertaal (behalve bij het titelnummer), maar wij hanteren de Engelstalige titels. `Grey Angel` opent met tokkelende gitaren, zwevende keyboards en introspectieve sfeer, maar valt dan uit met vrouwelijke zang, gevolgd door wildere passages met grunts van bassist Andriy. Zangeres Marianna Laba heeft een adequate sopraanstem en fladdert er naar het einde toe galmend doorheen. Maar eerst zijn er nog bijzonder fraaie gitaarsolo`s en horen we een mysterieus gefluisterd stuk. De band brengt meerdere gesproken passages in de songs, ook in `Cain`s Children` waarna het weemoedige timbre aan de kant gezet wordt voor erg snel gitaarwerk. Puike gitaristen in de band en keyboards spelen een ondersteunende rol. `Lights In The Fog` is een piano interludium en `The Nightbirds` is een remake van 2017. Steeds worden ingetogen fragmenten afgewisseld met typische doom/death passages, ook in het titelnummer.

Polynove Pole maakt ordentelijke doom/gothic en liefhebbers van het genre zullen hier geen miskoop mee doen, maar opzienbarend is het natuurlijk ook niet. Wel genereus dat je er een live album bij krijgt, waarop men buiten de songs van de EP, ook andere songs te horen krijgt. Ongepolijste, underground opnamekwaliteit, maar best te doen.

<< previous next >>