Paragon - Controlled Demolition

Paragon - Controlled Demolition

Label : Massacre | Archive under heavy / power metal

Nima : Met een loopbaan van bijna drie decennia heeft de Duitse heavy metal brigade Paragon geen introductie nodig. De band is inmiddels een vaste waarde van de heavy metal underground en heeft een reeks sterke albums op haar naam staan vol onvervalste, Duitse heavy/speed metal.

Drie jaar na het sterke `Hell Beyond Hell` komt de band met haar twaalfde langspeler, en laat ik u alvast zeggen dat ze hiermee hun naam en reputatie alleen maar zullen versterken. Alhoewel men hier en daar altijd wel wat aan experimenten heeft gedaan is men nooit radicaal van hun sound en stijl afgeweken en is altijd zichzelf en daarmee uiteraard herkenbaar gebleven. `Controlled Demolition` is niet anders en is wederom een ijzersterke plaat in de welbekende Paragon-traditie. Het intro en tevens titelnummer zet al de nekspieren aan het werk en zodra de plaat uitbarst met het uptempo `Reborn` is er geen weg meer terug. Die scherpe, oh zo pakkende riffs, zanglijnen en herkenbare refreinen, snelheidsduivels zoals de genoemde opener, `Musangwe (B.K.F.)`, `Black Widow` en mijn persoonlijke favoriet `The Enemy Within` (met extra sterke vocalen), stevige stampers zoals `Black Bell` en `Mean Machine`, of duistere headbangers zoals `Abbatoir` en `Timeless Soul`, deze plaat heeft alles wat Paragon maakt tot wat het is. Net zoals op `Hell Beyond Hel` krijgen we ook een ietwat afwijkende, en enigszins progressieve track in `Deathlines`, die enigszins dezelfde opbouw heeft als `Devil`s Waitingroom`. En ja, daar mijn voorkeur uitgaat naar de sneller, rechttoe rechtaan songs moet ik enigszins wennen aan dit nummer, maar misplaatst is deze geenszins. Ook de afsluiter `Of Blood And Gore` is iets anders en neigt instrumentaal mijn inziens soms meer naar modernere melodieuze thrash, maar blijft gelukkig een echte Paragon-stuk. Zoals u et al kunt raden heeft de plaat dan ook traditiegetrouw de nodige afwisseling om je constant bij de les te houden.

De sterke productie van (wederom) Piet Sielck, die precies weet hoe dit soort metal moet klinken en de plaat die herkenbare Hamburg-sound heeft meegegeven, laat daarnaast geen ruimte voor discussie en zorgt ervoor dat het geheel knalt. Zoals gezegd is dit gewoon een ijzersterk album die je als liefhebber van Duitse heavy/speed metal blind kan aanschaffen. Paragon is 1 van die bands waarbij weet je waar je aan toe bent en niet bang hoeft te zijn voor grote veranderingen en daarmee voor teleurstellingen. Verandering hoeft niet slecht te zijn, maar sommige dingen moeten gewoon niet veranderen, en zoals deze plaat het bewijst is Paragon daar 1 van.

<< previous next >>