Embalmer - Embalmed Alive

Embalmer - Embalmed Alive

Label : Hells Headbangers | Archive under death metal / grindcore

Sicktus : Het Amerikaanse Embalmer bestaat al sinds eind jaren 80 en bracht sindsdien met, zullen we zeggen, wisselend succes, een flinke stapel demo`s, wat verzamelaars, een EP en twee full-lengths uit. Hun EP `There Was Blood Everywhere` in 1995 leek de opmaat naar wat groters, maar echt doorbreken deed het kwintet eigenlijk nooit. Het meest recente wapenfeit was `Emanations From The Crypts` in 2016, een onsubtiel schijfje bruut hakken en zagen, conform de recht voor z`n raap death(grind) aanpak van bands als Autopsy, Impetigo en Repulsion, of bijvoorbeeld een Fleshless. Smerig, lomp, botte bijl. Hoewel `Embalmed Alive` werd aangekondigd als een live plaat, is het dat niet. Niet echt. En toch ook weer wel. Huh?

Okay, het zit zo: Embalmer staat met een hoop live clips op YouTube (voor een voorbeeldje, zie de clip bij dit artikel) en er deden mid jaren negentig de nodige bootlegs de ronde. En hoewel de band niet vies is van een smerige (live) sound, waren de bandleden nooit heel erg happy met de geluidskwaliteit van alle (live) bootlegs. Dus, zo dacht men, weet je wat, we nemen zelf een goede live recording op. In de studio. En zo geschiedde. `Embalmed Alive` is dus een live ingespeelde, one take studio live plaat. De sound van de vijftien tracks is heel acceptabel, alsof je een tamelijk goede soundboard bootleg te pakken hebt. De tracklist is een doorsnede van hun volledige carrière, van de 1992 `Taxidermist` demo, via `There Was Blood Everywhere` (1995) en `13 Faces Of Death` (2006) tot `Emanations From The Crypts`. En daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.

Het blijft raar om een live plaat te horen, met een duidelijke live feel, maar zonder dat er ook maar enige sprake is van crowd noise of interactie met het publiek. Wat dit nou precies toevoegt (buiten betere versies van twee demo tracks uit 1992): ik weet het eerlijk gezegd niet. Je moet deze release dan denk vooral ook zien als een appetizer voor een nieuwe langspeler, die later dit jaar uit zal komen, net als `Embalmed Alive` via Hells Headbangers Records. Eindoordeel: helemaal niet slecht, maar het houdt toch een beetje het midden tussen een compilatie, een re-release en een net niet echt live plaat. Geen album dat ik nog vaak uit de kast ga trekken. Maar: wel benieuwd naar de nieuwe langspeler. Dus in dat opzicht, is de missie van Hells Headbangers in elk geval geslaagd.

<< previous next >>