Beaten To Death - Agronomicon

Beaten To Death - Agronomicon

Label : Mas-Kina Recordings | Archive under death metal / grindcore

Berto : Het Noorse Beaten To Death (met ex-leden van onder andere Tjuder) heeft de neiging de zaken iets anders aan te pakken dan normale bands dat doen. Ze hebben een heel sarcastisch gevoel voor humor en nemen alles en iedereen, inclusief hen zelf, op de hak. Hun grindcore is doorweven met een apart gevoel voor melodie, wat in grindcore kringen eigenlijk `not done` is. Melodie dient een zeer ondergeschikte rol te spelen volgens de spelregels van het genre. `Extremely Run To The Hills` is een voorbeeld van een song die in de basis pure grindcore is, maar die vervolgens wordt omgetoverd tot een bijna pakkende metalsong. Een belangrijke rol is op dit album weggelegd voor de basgitaar, die zeer prominent in de mix staat. Daarnaast is de gitaarsound een stuk cleaner dan ik gewend ben van grindcore, wat ook weer een andere geluid geeft aan deze band.

Zoals normaal in dit genre zijn de nummers nooit echt langer dan twee minuten, dus voor je het weet ben je door de twaalf songs heen. Het gevoel voor humor blijkt ook uit de diverse songtitels, zoals daar zijn `Boy George Michael Bolton` en `Grind Korn`. Hoewel de band dus veel van het materiaal op hoge snelheid speelt, zit er dus genoeg variatie en creativiteit in verstopt om een eventueel groter publiek aan te spreken en als je van de wat extremere metal houdt, moet je Beaten To Death gewoon een kans geven. Door de unieke aanpak van de band plaatsen ze zichzelf boven aan een genre dat veelal gevuld is met luie bands (creatief gezien dan) die alleen maar vol gas kunnen geven.

<< previous next >>