War Curse - Eradication

War Curse - Eradication

Label : Svart Records | Archive under speed / thrash metal

Koen W. : Met `Eradication` hebben deze Amerikaanse thrashers een album in handen dat het wel eens tot thrash album van het jaar kan brengen. Wat een groei als je het vergelijkt met hun debuut EP `Final Days` uit 2015. Hebben ze voor enige vernieuwing in het genre gezorgd? Nee, dat niet echt. De band volgt het snelle en scherpe geluid van bands als Exodus en Testament, maar dat met een inspiratie, kracht en geestdrift die heel wat andere bands overstijgt. Je zou het bijna maniakaal kunnen noemen.

Dat begint al met opener `Asylum`. Scherpe en snedig riffwerk met toch wel uitstekende zangpartijen van Blaine Gordon. Zijn krachtige en solide stem is heerlijk om naar te luisteren en laat ons zijn voorganger Tarek Puska al gauw vergeten, en de agressieve polyfone refreinen zorgen voor dat extra beetje meer. Fun fact: Glen Alvelais van Forbidden (en ex-Testament) speelt in dit nummer een appetijtelijke gitaarsolo. Bij heel wat albums zakt het niveau na een excellente opening wat in elkaar, maar hier gaat de kwaliteit alleen omhoog met opvolger `Sands Of Fate`. De muziek grijpt je letterlijk bij de keel en dat blijft maar doorgaan, track na track. Trouwens, Glen Alvelais is niet de enige gast op het album. Op het eveneens als video verschenen `Serpent` komt Kragen Lum (Heathen, Prototype en Psychosis) meespelen, en verder levert Kyle Thomas (Exhorder) nog een vocale gastbijdrage op `Deadly Silence`. War Curse is erin geslaagd om acht tijdloze klassiekers op te nemen in een moderne stijl. Als ze dit niveau blijven volhouden, kunnen ze binnen enkele jaren gerust naast hun grote voorbeelden van Testament en Exodus staan. Dit album is geen aanrader voor thrashers. Het is gewoon een verplichting.

<< previous next >>