Mount Atlas - Mistress

Mount Atlas - Mistress

Label : H42 Records | Archive under hardrock / aor

Release type: Mini-CD

Jan-Simon : Het Hammondorgel, of het orgel in het algemeen, is aan een opmerkelijke comeback bezig in de hedendaagse (hard-)rock. Het karakteristieke geluid van het ouderwetse orgeltje is niet langer uitsluitend bij sixtiesrevival bandjes bon ton, tegenwoordig kun je het bij de meest diverse acts terug horen. Soms in een vernieuwende manier, zoals bijvoorbeeld bij de onlangs ook buiten Zweden doorgebroken Anna von Hausswolff, die haar Hammond laat piepen, zuchten en zelfs droneachtige klanken weet te ontlokken. En er zijn bands zoals Mount Atlas, die gaan voor een meer traditionele aanpak.

Ook hier is het orgel prominent aanwezig, maar melodieuzer en bijna als een tweede zangstem. Op de nieuwe EP `Mistress` leidt dat tot songs die enigszins denigrerend als oudemannenrock betiteld kunnen worden. Dat is misschien niet helemaal eerlijk, de leden van deze Duitse band zijn nog niet zo oud, maar het blijft een feit dat de jaren zeventig/tachtig rock a la Uriah Heep en Boston vooral bij wat oudere rockliefhebbers, het type dat net een motorfiets of blitse cabrio heeft aangeschaft, in de smaak zal vallen. En binnen dat genre is `Mistress` echt niet slecht. Stevige gitaarriffs (maar zeker ook niet te hard), prominent vooraan de mix geplaatst orgel en een zanger met een licht rafelig randje aan zijn stemgeluid. Deze elementen komen samen in songs met een prettige lengte, niet te kort maar zeker ook niet te lang, dus ideaal geschikt voor de playlist van gespecialiseerde radiozenders. Want dit is gewoon muziek voor in die cabrio. Arm buitenboord, radio goed hard en cruisen maar!

<< previous next >>