Mike Machine - Alive

Mike Machine - Alive

Label : AOR Heaven | Archive under hardrock / aor

Wim R. : Pitea? Nooit van gehoord denk ik? Het is het kleine Zweedse plaatsje waar de band Mike Machine vandaan komt. Sinds twee jaar zijn deze Zweden de hardrock/glam hoek in gelopen. De eerste tien jaar dat deze mannen bij elkaar waren opereerden zij nog onder de naam Cryonic en speelden power metal van het zuiverste soort. Nogal een ommezwaai. In mei 2017 werd er een eerste EP uitgebracht onder de nieuwe bandnaam Mike Machine, nu gevolgd door het eerste volwaardige album `Alive`.

Pikant, het eerste nummer klinkt wel heel erg als `Broken Heart` van White Lion en heeft de titel van het eerste album (`Fight To Survive`) van deze ooit mateloos populaire Amerikaanse rockformatie. Je zou bijna denken dat de band dit bewust gedaan heeft. Het luistert lekker weg overigens. Verdere nummers die aanspreken zijn het makkelijk in het gehoor liggende `In Your Dream` met een erg lekker solo van Mikael. Het gitaarwerk is overigens een van de sterkste kanten van dit album, maar ook de ballad `It`s My Life` is de moeite waard en daarmee het verst verwijderd van de Cryonic dagen. Het wat simplistische `Fireball` met zijn melige `hey,hey` meezingstukje kan wat minder bekoren. Na het hele album te hebben beluisterd, blijft er een beetje tweeslachtig gevoel over. Sterke nummers worden afgewisseld met duidelijk minder sterk materiaal. Als Mike Machine wat meer in zijn nieuwe muzikale jas en aanpak groeit, kan er in de toekomst nog wel eens een sterker en evenwichtiger album van deze Zweden worden verwacht.

<< previous next >>