Manegarm - Fornaldarsagor

Manegarm - Fornaldarsagor

Label : Napalm Records | Archive under pagan / folk metal

Vera : Manegarm is een van die Zweedse Viking metal bands met heel wat kilometers op de teller. Hen hoef je niet wijs te maken hoe je een opzwepende Vikingsong met de nodige ruwheid in elkaar steekt en dat doen ze dat ook weer met verve op `Fornaldarsagor`. Als thema koos men aloude sagen uit de Oud Noordse mythologie en dat deze verhalen uit lang vervlogen tijden nog altijd onderwerp kunnen zijn van boeiende songs wordt met deze acht nieuwe songs enthousiast bewezen.

Na het vertrek van gitarist Jonas Almqvist schreef frontman Erik Grawsio al het materiaal, terwijl drummer Jakob Hallegren zich ontpopt heeft tot schrijver van de Zweedse teksten. Bestreek voorganger `Manegarm` als lustrumplaat het volledige spectrum van de verschillende muzikale exploten van de band, dan focust `Fornaldarsagor` eerder op ware metalsongs met Vikingbravoure. Dat gulpt je meteen tegemoet tijdens de intense Primordiale gitaren en woeste kreet van `Sveablotet`. De zwartgeblakerde muzikale basis wordt voorzien van enige luchtigere folk melodieën, terwijl de ruwe zang en cleane heidense zang mooi afgewisseld worden. Helemaal aanstekelijk is `Harvors Arv`. Deze single wordt heel strak gespeeld en kan geen enkele pagan fan weerstaan!

Na deze pure metalstart komen folkloristische invloeden meer en meer hun opwachting maken in het van kordaat scanderen voorziene `Slaget Vid Bravalla` en kiest men zelfs voor een weemoedig timbre in `Ett Sista Farval`. Dit tragere nummer bevat ook vrouwelijke sirenenzang van Ellinor Videfors. Het stug rockende `Spjutbadden` stelt weeë vioolklanken tegenover ruwe zang, bijzonder sterk zijnde in de cleane samenzang. Snel en strak zijn de kernwoorden bij `Tvenne Drommar`, maar spoedig maken we een Finntroll dansje en zowel de ruwe als cleane zang doet sterk aan Skalmold denken. Verder is de verkondigende zang in het strijdvaardige `Krakes Sista Strid` niet te versmaden en zit er een onweerstaanbaar weemoedig middenstuk in. Dat gaat helemaal op voor afsluiter `Dodskvadet` waarin een traag voortslepende melancholie bezit van ons neemt. Een prachtig Viking metal album van Zweden die van wanten weten! Vette aanrader!

<< previous next >>