Mabon - The World Is Bleeding

Mabon - The World Is Bleeding

Label : Eigen beheer | Archive under speed / thrash metal

Wilco : Uit Zwitserland komt meer dan kaas, maar na Samael en Celtic Frost wisten we dat natuuurlijk al. Qua metal kunnen we meestal rekenen op black of gothic. Thrash daarentegen is geen genre waar in het Alpenland in grossiert. De band Mabon (een Germaanse godheid) uit de omgeving van Zurich wil Zwitserland op de thrash kaart zetten met hun tweede langspeler getiteld `The World Is Bleeding`. Echter, een ieder die meteen enthousiast de YouTube clip aanzet voor verder deze review te lezen zou wel eens teleurgesteld kunnen raken als dit de enige motivatie zou zijn om over te gaan tot aanschaf.

Het nummer in de clip, `In The Name Of God`, is namelijk een heerlijk agressief, vermakelijk thrash deuntje. Het houdt de aandacht vast en kent een strak ritme en dwingend karakter. Zo hoort het. Opvolger `Death Kiss` begint net zo lekker, maar is (mede door de snerpende zang) minder sterk. Toch is het nog best een genietbaar nummer. De rest van het album is helaas vooral veel eenheidsworst. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat in mijn geval grotendeels veroorzaakt wordt door de onaangename vocalen. Die zijn nogal blaffend en snerpend, niet echt hoe ik ze graag heb. Qua sound zit de band redelijk dicht tegen het geluid van Kreator en andere Duitse thrash bands aan. En het is ook eigenlijk helemaal niet zo slecht allemaal, maar het weet me geen album vol te boeien. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de vocalen; het materiaal is gewoon niet memorabel genoeg. Elk nummer heeft wel zo z`n momenten, maar over het geheel lijken ze te veel op elkaar en zijn er te weinig passages die vragen om een herhaling, behalve dan `In The Name Of God`, duidelijk hun sterkste troef. En daar kan je je goed mee vermaken voor een paar dagen, maar is een te smalle basis om te spreken van een echt goede plaat.

<< previous next >>