Avandra - Descender

Avandra - Descender

Label : Blood Music | Archive under prog / sympho metal

Leon : Het gebeurt niet vaak dat ik over een band mag schrijven die uit Puerto Rico komt, op het eiland wonen net iets meer dan drie miljoen mensen dus is de kans niet zo groot dat daar (fantastische) metal bands zitten. Anderzijds komt de uitstekende metal band Persefone uit Andorra en daar wonen nog geen tachtigduizend mensen. Ik zal niet al te ver op de zaken vooruit lopen, maar laten we zeggen dat de band mij wel heeft verrast. `Descender` is de tweede plaat van de band en werd eigenlijk in het donker geschreven door bandleider, zanger, en gitarist Christian Ayala Cruz, nadat orkaan Maria de normale gang van zaken op het eiland hevig verstoorde. De liedjes werden opgenomen in de USA en er werden een aantal gastmuzikanten gevraagd om een muzikale bijdrage te leveren, hier werd gehoor aan gegeven in de vorm van onder anderen Kevin Moore (OSI, Ex-Dream Theater), Richard Henshall (Haken) en Daniel Schwartz (Astronoid). Niet slecht!

Avandra heeft zich sterk laten inspireren door (met name) het oudere werk Dream Theater, Moore is dan ook een logische gastmuzikant. Toch is de band meer dan een kopie van Dream Theater, ze hebben een duidelijke eigen stijl die voornamelijk wordt benadrukt in de zang van Cruz. Geen gillende of schreeuwende vocalen, nee, de zang is zacht, weinig dynamisch, en zeer harmonieus, het heeft een beetje wat weg van Moore`s zang op de OSI albums. Ook licht er veel minder nadruk op technische complexiteit in de muziek, waardoor de muziek ontzettend toegankelijk is. Het mes snijd echter wel aan twee kanten want hierdoor is de muziek minder dynamisch en soms weinig indrukwekkend, persoonlijk vind ik het af en toe zelfs een beetje saai worden. Dat laatste komt niet per se door het missen van ingewikkelde instrumentele passages, maar voornamelijk omdat de muziek af en toe wat te lang door blijft kabbelen en niet snel genoeg veranderd. Maar goed, dat is misschien smaak want ik houd ontzettend veel van constante wisseling tussen rustigere en hardere passages. Verder doen de heren het eigenlijk uitstekend, er valt niets aan te merken op de muzikale kwaliteiten van de muzikanten en ook het geluid is van hoog niveau. Eigenlijk is het dus gewoon een prima album.

Met `Descender` bewijst Avandra een serieuze band te zijn binnen het progressieve genre, waarvan ik in de toekomst verwacht meer van te gaan zullen horen. Het is echter geen foutloos album, maar als de band bij een volgend album nog weet te verbeteren dan moet het wel lukken. Zoals gezegd zou de band nog iets dynamischer kunnen zijn (misschien zelfs met extra vocalen), en misschien toch nog een tandje minder Dream Theater en meer eigen geluid, dan denk ik echt dat Avandra een grote naam kan worden. De band kan sowieso trots zijn met dit album en ik zou het de progressieve metal fans dan ook zeker aanraden om eens naar dit album te luisteren.

<< previous next >>