Thormesis - The Sixth

Thormesis - The Sixth

Label : MDD Records | Archive under black metal

Nima : Zoals de titel het al aangeeft hebben we hier de zesde langspelers van de Duitse pagan black metallers Thormesis. De loopbaan van deze band volg ik al sinds hun debuut, `Gehet Hin Und Kampfet` uit 2008 en heb ze door de jaren alleen maar beter zien (of horen) worden. Vooral sinds de derde elpee `Von Leere Und Tot` lijken de heren hun sound en stijl te hebben gevonden, en zijn deze sindsdien aan het perfectioneren.

De zesde langspeler past perfect in de evolutionaire lijn van Thormesis en is een weinig verrassend album. Wat de sfeer en het gevoel betreft kan ik mijn review van de laatste plaat, `Trummerfarben` klakkeloos overschrijven. De betoverend werking en het melancholisch gevoel die dat album kende en het gevoel van wegdromen naar eeuwige, eenzame winterlandschappen hebben we ook hier, maar dan vele malen sterker. Wel heeft men een veel betere balans gevonden tussen agressie, melodie en sfeer. De heren hebben het beste van de laatste drie albums genomen en deze samen laten smelten, met een zevental prachtige, hoogst sfeervolle en pakkende pagan black metal songs als resultaat. De band heeft op alle fronten, en vooral op gebied van songwriting een enorme stap vooruit gezet. Bij de vorige releases dreigde men soms in te zakken en daarbij de aandacht te verliezen. Daar is op `The Sixth` nog nauwelijks sprake van. Heel af en toe zijn de langzamere, instrumentale passages iets langdradige kant, maar over algemeen biedt men genoeg om de aandacht van begin tot eind vast te houden.

De kracht van deze band ligt naar mijn mening vooral in de snellere en agressievere passages (waarbij men dat epische en sfeervolle nog altijd intact weet te houden), en daar komt de plaat gelukkig niets aan tekort. Naast sfeer ligt de nadruk hier meer op black metal, waarbij ik soms moet denken aan het oude, meer black metal-gefocust werk van Cradle Of Filth en Heacte Enthroned, wat mij persoonlijk heel erg bevalt. De vergelijking met bands zoals Minas Mrgul, Varg, Wolfchant, Manegarm en consoorten is daarnaast nog altijd van kracht. En daarmee heeft de band meer kans om een groter publiek aan te spreken als voorheen. Tot slot is de plaat ook geluidstechnisch (wederom) in een prima staat, waardoor het geheel goed tot haar recht komt. Alles bij elkaar is `The Sixth` en sterk album in haar soort en een aanrader voor de liefhebbers van atmosferische pagan black metal. Laat je dus niet afleiden door het vreselijke coverartwork.

<< previous next >>