Qantice - The Anastoria

Qantice - The Anastoria

Label : Pride And Joy | Archive under heavy / power metal

Jori : De recensie van dit album begon als volgt: Horst levert de digitale promo aan met de overpeinzing dat het toch wel heel veel op Kamelot lijkt. Ondergetekende reageert met de toevoeging maar dan met een gezonde dosis steampunk en al dan niet door vaccinaties veroorzaakte ADHD, wat Horst dus letterlijk als Kamelot 2.0 in de oren klonk. Dus zonder verder oponthoud: hierbij de recensie van `The Anastoria` van Kamelot 2.0 uit Frankrijk!

Openend met `Once Upon A Sun` stort de band inderdaad ongegeneerd hun Kamelot invloeden over ons uit. Het tempo ligt hoog en de zang van David Akesson past uitstekend bij de muziek. Qua stem zit de beste man halverwege Chris Bay van Freedom Call en Fabio Lione van Angra en Rhapsody. Muzikaal komt naast Kamelot ook Twilight Force hier op als naam, hoewel Qantice de zaken stukken serieuzer aanpakt. Without A Hero laat ook Stratovarius achtige passages horen en heeft een refrein wat je eigenlijk direct mee wil brullen. Wat opvalt is hoe gelaagd de muziek is. De nummers zijn doorspekt van de fijne details en daarom is het onmogelijk om het album direct op waarde te schatten, een groeiertje dus! `Petrified Manor` begint erg symfonisch, het trage en progressieve karakter met Dream Theater achtige proporties maakt dit tot een van de meest interessante tracks op het album. `Rivers Can`t Fly` is misschien wat teveel van het goede, dit riekt naar een overdaad aan cliche. Met `Cosmic Sway` is er de ballad, en hier bewijst het uitgebreide instrumentarium met extra fluit en fagot de echte meerwaarde. De verleiding om alle nummers te bespreken is groot, maar het enthousiasme moet inmiddels wel duidelijk zijn. De muziek zit verdraaid goed in elkaar en is diep gelaagd, de vocalen zijn prachtig en de afwerking in termen van productie laat niets te wensen over.

Qantice is meer dan je gemiddelde virtuoze symfonische metal band, staat er te lezen in mijn promo informatie. Daar kan ik me honderd procent bij aansluiten. Kamelot 2.0 doet deze band eigenlijk tekort, want Qantice heeft duidelijk een eigen geluid en bewijst dat origineel zijn binnen de power metal echt nog mogelijk is! Dit is een van die vele nieuwe veelbelovende bands in de scene die een trage maar zekere verplaatsing van de traditionele power metal onderwerpen als medieval stuff en fantasy richting de sci-fi maakt. Dit is dus verplichte kost voor allen die iets met power metal hebben! Aanschaffen en luisteren die handel, Qantice heeft met `The Anastoria` een van de betere platen in jaar 2019 afgeleverd in dit deel van het universum!

<< previous next >>