Chevalier - Destiny Calls

Chevalier - Destiny Calls

Label : Gates Of Hell Records | Archive under heavy / power metal

Sjak : Hoewel de bandnaam Chevalier wellicht doet vermoeden dat we het hier met een Franse band van doen hebben, blijkt dit vijfkoppige gezelschap toch echt uit Finland te komen. Na hun ontstaan in 2016 hebben ze een tweetal EPs uitgebracht (`A Call To Arms` uit 2017 en `Chapitre II` uit 2018) en zijn ze met deze `Destiny Calls` toe aan hun eerste full-length album. De heavy metal puristen onder ons zullen zeker gecharmeerd zijn van het sterk door Manilla Road, Cirith Ungol en Brocas Helm geinspireerde song materiaal van Chevalier, terwijl de moderne metal liefhebber dit ongetwijfeld af zal doen als ouwe meuk. Wat mij betreft ligt de waarheid ergens in het midden, want de acht aanwezige nummers (plus een intro en outro) klinken behoorlijk gedateerd maar hebben wel degelijk een bepaalde charme. Dat wordt met name bewerkstelligd door de lekkere zagende riffs, maar bovenal door het love it or hate it stemgeluid van zangeres Emma Gronqvist die met haar op Acid`s Kate de Lombaert gelijkende, maar tevens behoorlijk unieke stemgeluid de sound van de band voor een groot gedeelte bepaald.

Gecombineerd met de vaak doomy riffs zorgt dit voor een onheilspellend sfeertje dat de liefhebbers van traditionele metal zeker zal aanspreken. Met name de lang uitgesponnen, epische nummers `The Curse Of The Dead Star`, `Road Of Light` en `A Warrior`s Lament` zijn zeker de moeite van het beluisteren waard, al doen de andere songs niet veel onder qua kwaliteit (buiten dan het enigszins overbodige `Prelude To The End`). De sound is naar moderne maatstaven behoorlijk ruw en enigszins achterhaald (met name de tamelijk iel klinkende drumsound), al zal dat wellicht juist de bedoeling geweest zijn. Dat zorgt er, samen met het erg traditioneel aandoende song materiaal, wel voor dat een en ander redelijk gedateerd klinkt, waardoor dit slechts geschikt zal zijn voor een klein niche publiek. Deze `Destiny Calls` plaat valt in ieder geval wel op tussen de vele eenheidsworst-releases die elke maand over ons heen gestort worden. Wie zijn metal lekker rauw opgediend wil krijgen, moet deze plaat maar eens uitproberen, want ik weet zeker dat je dan erg in je nopjes zult zijn. Mijn nieuwsgierigheid naar Chevalier is door deze `Destiny Calls` in ieder geval aangewakkerd en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe men zich in de toekomst verder zal gaan ontwikkelen. Met dit debuut heeft men in ieder geval een solide basis neergezet.

<< previous next >>