Albez Duz - Enigmatic Rites

Albez Duz - Enigmatic Rites

Label : Listenable | Archive under doom metal

Bart M. : Tijd om het over een andere boeg te gooien, moeten de mannen van Albez Duz gedacht hebben. Voor hun derde album, `Enigmatic Rites`, zijn ze afgestapt van het thema van Azteekse mythologie en is er plaats gemaakt voor, zo zegt de band, meer herkenbare teksten over de ijskoude maatschappij gezien door een occulte bril. Prima. Ook al vind ik teksten erg belangrijk, de muziek moet vooral helemaal in orde zijn.

Openingsnummer `Rites Of Hidden Souls` is dat: helemaal in orde, hard en tegelijkertijd eloquent. Het maakt duidelijk dat dit een band is die zich totaal niet laat beperken door een genre. Gelijk al hebben we te maken met een geluid dat dit alles overstijgt en dit wordt doorgedragen in de tracks die volgen. Elk genre dat Albez Duz aanraakt vertolken ze uitstekend. Met emotie en kracht spelen ze aspecten van post metal en traditionele heavy metal om samen te komen tot een duistere, verderfelijke doomsfeer. Super gruizige riffs en hooks die je lichaam laten schokken als enkel een zinnelijk hoogtepunt dat kan doen. Er staan vooral langere nummers op deze schrijf en als je deze hoort is duidelijk dat dit geen verspilde minuten zijn maar dat ze die tijd goed gebruiken en binnen de frames van die nummers veel variatie en tempowisselingen gebruiken. Alles komt hierdoor keihard aan. Zanger Alfonso Brito heeft daarbij een uiterst expressieve stem die samen met de muziek constant de juiste sfeer oproept.

`Only Lies`, die overigens alleen op de CD-versie van dit album is toegevoegd, sluit af met een geweldig meeslepend ritme waarbij je de ogen kunt sluiten en met een gelukzalig gevoel kunt meedeinen op de geluidsgolven. De solo`s in dit nummer maken dit meevoerende alleen maar sterker en uiteindelijk moet ik concluderen dat `Enigmatic Rites` van begin tot einde een waar genot is om naar te luisteren.

<< previous next >>