Gabriel - Se7en Sins

Gabriel - Se7en Sins

Label : Costa Verde Records | Archive under prog / sympho metal

Sjak : Het in 2009 opgerichte symfonische (hard)rock-duo Gabriel heeft in de loop der jaren al een aantal verdienstelijke albums uitgebracht en deze laatste Se7en Sins is (niet geheel verrassend) de zevende in de rij. Al sinds het prille begin bestaat de band uit de Amerikaanse multi-instrumentalist Albert Vinasco en de in Engelse zangeres Sally Elsey en op basis van wat ze op dit nieuwe album laten horen blijkt dat de samenwerking nog steeds in goede harmonie verloopt. Gabriel is best wel een interessante band voor al diegenen die symfonische rock een warm hart toedragen, want de dertien aanwezig composities die er op Se7en Sins te vinden zijn bevinden zich grotendeels in dat genre.

Men opteert zowel voor de wat hardere kant van het spectrum als voor het meer ingetogen werk en dat zorgt voor een erg gevarieerde plaat. Ik ben met name wat meer gecharmeerd van het hardere werk zoals bijvoorbeeld The Glutton, maar ook een rustige compositie zoals Asmodeus kan ik zeer waarderen. Zoals ook op de voorgaande platen is het song materiaal van een goed niveau en wordt het bandgeluid voor een groot gedeelte bepaald door het unieke en bijna hypnotiserende stemgeluid van Sally Elsey, die zeker niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Of je bent een liefhebber van haar stem of je kunt er helemaal niets mee, een middenweg is er niet echt. Ik kan haar klankkleur wel waarderen en daarom is ook deze Se7en Sins voor mij een behoorlijk aangename luisterervaring geworden. Let wel, je moet echt wel redelijk open-minded zijn om dit te kunnen waarderen en de pure heavy metal liefhebbers moeten deze plaat dan ook gewoon negeren, want dat is zeker niet de doelgroep. Het nieuwe Gabriel album is absoluut geen uitschieter in het genre geworden, maar wel een erg degelijke release. Op naar nummer acht zou ik zeggen!

<< previous next >>