Stained Blood - NyctoSphere

Stained Blood - NyctoSphere

Label : Blood Fire Death | Archive under death metal / grindcore

Koen S. : Het derde album van Stained Blood is er eentje waar we vier jaar op hebben moeten wachten. Nou ja, wachten is veel gezegd, want er zullen weinig lezers zijn die deze ondergrondse Spaanse bende kennen. Zij die ze wel kennen, moeten ook niet verwachten dat Nyctosphere hetzelfde klinkt als Hadal uit 2015 of One Last Warning uit 2013.

Waar Stained Blood op hun eerdere werk nog naar de core-kant neigde, tappen zij nu uit een ander vaatje. De melodieuze aanpak is behouden, maar het geheel is donkerder en meer death metal gericht met zelfs lichte hints naar black metal. De duur van de nummers varieert van bijna zeven tot elf minuten en is op zich al een grote verandering ten opzichte van het vroegere werk, maar een nieuwe zanger en gitarist hebben waarschijnlijk voor de grootste ommezwaai gezorgd. De melodic death metal met herkenbare riffs en glasheldere solos, een lagere grunt dan voorheen, die het geheel naar een hoger niveau tilt en het precieze en pijlsnelle drumwerk laten je misschien geloven dat je inderdaad naar de zoveelste melodieuze death metal band luistert, maar de sfeervolle omkadering, de lead gitaren en de lichte black metal invloeden doen mij soms zelfs aan post black metal denken. Soit, het beukt, knalt en botst en soms gaat het de atmosferische kant uit, om daarna weer volle bak loos te gaan.

Nyctosphere werd opgenomen en gemixt door Javi Bastard, de snarenplukker van Graveyard, Korgull the Exterminator, Apologoethia en live bij Balmog. Deze alleskunner werkte voorheen ook al in de studio met bijvoorbeeld Altarage, Atavisma en Teitanblood. De master werd gedaan door de Colombiaan Jaime Gomez Arellano van de Orgone Studios die eerder al achter de knoppen zat voor albums van Angel Witch, Kever, Malthusian, Primordial, Ulver, Paradise Lost en andere kleppers.

Zanger Narcis Boter is ook een begenadigd tekenaar en zorgde voor het aparte artwork. Ik dacht al dat ik de stijl herkende van het vorige Osserp album en het blijkt inderdaad over dezelfde artiest te gaan. Nyctosphere is een nieuwe wending in het verhaal van Stained Blood en een aangename ook. Mensen die luisteren naar eender welke vorm van extreme metal, moeten dit plaatje zeker een kans geven.

<< previous next >>