Black Sites - Exile

Black Sites - Exile

Label : Hoove Child Records | Archive under prog / sympho metal

Leon : Black Sites is een band uit de ondergrondse muziekwereld van Chicago die vier jaar geleden is opgericht door Trials zanger Mark Sugar en gitarist Ryan Bruchert. Het debuutalbum In Monochrome kwam al snel uit, maar de band werd vrijwel direct daarna volledig hervormd. Gesterkt met ervaren bandleden zoals bassist Jose Salazar (Satans Hallow) en drummer Garry Naples (Novembers Doom) heeft het kwartet hard gewerkt aan vervolgalbum Exile, welke deze maand uitkomt.

Muzikaal gezien maakt de band muziek die een beetje tussen heavy rock (zoals Black Sabbath) en progressieve metal invalt. Hoewel dat misschien interessant klinkt moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zo ervaren heb, maar dat heeft misschien ook te maken met het feit dat ik bands als Black Sabbath ook niet zo interessant vind. De muziek is vrij log ingespeeld, bijna slordig, en dat hoort duidelijk bij de stijl, dit is dan ook niet storend maar in een aantal nummers klinkt het wat rommelig en dat is wel jammer. Hoewel ik vrij kritisch begin zal ik zeker niet zeggen dat Exile een slecht album is, eigenlijk is het best een redelijk aardige plaat waar makkelijk naar te luisteren valt. De zang is prima en ook de drums en basgitaren doen wat ze moeten doen. De gitaren zijn best goed, af en toe doen de gitaarpartijen me denken aan Opeth en dat is echt een compliment, ik denk alleen wel dat een strakker, zeg maar moderner, geluid hier beter bij had gepast. Het songmateriaal is niet slecht maar aan de andere kant niet echt indrukwekkend. Coal City is hier een goed voorbeeld van: niet zo sterk en wat langdradig.

Exile is een aardig album wat makkelijk weg luistert maar geen overweldigende indruk maakt. Er zitten veel goede vondsten in de muziek, vooral in de gitaarpartijen, maar die komen nu niet volledig tot hun recht. Misschien dat een modernere mix de muziek beter tot zijn recht had kunnen laten komen, combineer dat met een betere uitwerking van de goede ideeën en wellicht dat deze band nog eens hoge ogen gaat gooien.

<< previous next >>