Into The Arcane - Sleepless We Lie, Thoughtless We Cry

Label : Eigen beheer | Archive under doom metal

Pim B. : Het Nederlandse Into The Arcane keert terug met hun eerste volledige album Sleepless We Lie, Thoughtless We Cry. Ten opzichte van hun eerste release Het Verlangen Der Geest is de line-up redelijk veranderd. Componist en gitarist Jeroen van Riet (ex-Dead End) en zanger Erik Noten zijn nog van de partij. Drummer Gunther Weerepas (ex-Dead End), bassist Alwin Roes (Dead End) en toetsenist David van Heijnsbergen zijn verdwenen. Laatstgenoemde is overigens niet meer vervangen. Op drums en bas heeft Into The Arcane nu respectievelijk Harald Bouten (Dead End) en Tijl Jacobs (Mouflon) aangetrokken. Je ziet de naam Dead End al vaak langskomen en Into The Arcane is dus min of meer ontstaan als project dat voortgevloeid is uit die band. Aangezien de banden met Dead End zo goed als verbroken zijn, kunnen we stellen dat Into The Arcane uit de luiers is en op eigen benen staat.

Dat bewijs leveren ze met Sleepless We Lie, Thoughtless We Cry. Dit conceptalbum is opgebouwd rondom de verhalen van patienten van een zekere Dr. Philips. Interessante materie als je de teksten leest en ook zeker passend bij de muziek van dit viertal. Muziek die zij omschrijven als sfeervolle doom rock. Een omschrijving waar ik me volledig in kan vinden. De songs zitten lekker in elkaar en klinken prettig. Als luistertip verwijs ik naar de bijgevoegde clip van het nummer Reptilian Masquerade wat ik persoonlijk 1 van de sterkste songs op het album vind. Voor mij kleeft er echter ook een minder punt aan het album en dat is de zang van Erik Noten. Ik realiseer me dat zijn stijl echt een gevalletje love it or hate it is. Ik kan er persoonlijk niet veel mee. Zijn stijl is niet echt te omschrijven als grunt maar meer als een verstaanbare rollende brul. Een beetje Jan-Chris de Koeijer in het kwadraat. Het kost moeite om er doorheen te luisteren en dat is jammer. De muziek is namelijk erg goed.

<< previous next >>