Tronos - Celestial Mechanics

Tronos - Celestial Mechanics

Label : Century Media | Archive under different metal

Martin : Marketing hoeft niet altijd heel moeilijk te zijn. Wanneer iemand als Shane Embury een nieuw project heeft, zal het een platenmaatschappij weinig moeite kosten om mensen nieuwsgierig te krijgen. De goede man heeft immers een indrukwekkende staat van dienst, met bands als Lock Up, Brujeria, en natuurlijk bovenal Napalm Death. Voor grindfanaten zal het echter oppassen geblazen zijn, want Tronos tapt uit een zeer ander vaatje.

Kennelijk liepen Embury en Napalm Death producer Russ Russell al de nodige jaren rond met het idee om een apocalyptisch, doch contrastrijk project in het leven te roepen en dat heeft geresulteerd in Celestial Mechanics. Nu gaan metal en de apocalyps al sinds jaar en dag erg goed samen, dus verwacht zeker niets nieuws. Tronos klinkt eigenlijk tamelijk gedateerd, met name qua sound. Russell lijkt het debuutalbum in het soort jaren negentig-sausje te hebben gemarineerd dat we kennen van bands als Strapping Young Lad en Fear Factory: een flinke muur van gitaren, een vrij klinisch drumgeluid, destijds heel futuristisch klinkende synths, en vooral heel veel compressie. Men gaat echter een groot deel van de tijd veel trager te werk dan eerdergenoemde bands. Op een enkele thrashy uitbarsting na, is Celestial Mechanics behoorlijk doomy, en steekt men de voorliefde voor bands als Godflesh, Killing Joke en Swans niet bepaald onder stoelen en banken.

Al met al heeft Tronos dus een verrassend debuutalbum opgeleverd, maar dat heeft weinig met originaliteit te maken. Er is geen moment dat Celestial Mechanics klinkt als iets dat tot nu toe nog nooit vertoond is. Dat doet echter af aan de kwaliteit. Hier volgt een simpele opsomming van alles wat deze plaat goed maakt: Dirk Verbeuren (tegenwoordig Megadeth, daarvoor onder meer Soilwork) speelt drums, Snake (Voivod; ook al een band die niet vies is van een beetje apocalyps) zingt een liedje mee, en het baswerk wordt verzorgd door Troy Sanders (Mastodon), Billy Gould (Faith No More) en Dan Lilker (Nuclear Assault, S.O.D., Brutal Truth). Snapt u het al?

Er wordt subliem gespeeld op deze plaat. De nummers zijn zeker aardig, hetzij ietwat aan de lange kant, met uitzondering van de Black Sabbath cover, Johnny Blade, die niet alleen zwaar overbodig is, maar in feite zelfs afbreuk doet aan de plaat. Ook na meerdere luisterbeurten wekt Celestial Mechanics de indruk lang niet het achterste van zijn tong te hebben laten zien, maar de echte wow-ervaring blijft vooralsnog achterwege. Daarvoor klinkt Tronos, kwaliteit of niet, eenvoudigweg te gedateerd.

<< previous next >>