Ola Englund - Master Of The Universe

Ola Englund - Master Of The Universe

Label : Eigen beheer | Archive under prog / sympho metal

Leon : Je zou guitarist Ola Englund kunnen kennen van een van zijn bands, zoals Feared, The Haunted of zijn voormalige band Six Feet Under. maar het is waarschijnlijker dat je Englund kent van zijn YouTube kanaal waar hij ruim driehonderd duizend abonnees heeft. Ruim het dubbele van bijvoorbeeld het kanaal van Opeth of Periphery. Voor wie het kanaal niet kent, de man vind het vooral leuk om afbeeldingen van katten op zeer vreemde plekken weer te geven (bijvoorbeeld in een ruimtepak), maar gelukkig gaat zijn kanaal verder toch wel over muziek en gitaar apparatuur. Dit jaar brengt hij een solo album uit getiteld Master Of The Universe en dan lijkt, naar ik kan zien, zijn eerste te zijn.

Gezien ik niet bekend ben met zijn bands en/of zijn YouTube kanaal wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten, maar het plaatje van een kat in de ruimte deed me een beetje vrezen voor het ergste. Gelukkig blijkt Englund wel iemand te zijn die zijn muziek wel degelijk serieus neemt, eentje die een aardig potje gitaar kan spelen. Dikke riffs, die mij een beetje doen denken aan Jeff Loomis (Nevermore), vormen de basis van het album waarover hij bij vlagen een knappe gitaarsolo speelt. Dit wordt ook nog eens ondersteund door een prima mix en master, enkel vind ik wel dat de basgitaar af en toe niet hoorbaar is maar dat kan misschien ook komen door de keuze van diens partijen. Englunds riffs bevinden zich niet onregelmatig in de lagere frequenties waardoor die concurreert met de basgitaartonen. Gelukkig is dit allemaal niet echt een probleem, het heeft geen grote impact op de muziek zelf, eerder een puntje waar volgende keer misschien iets meer naar gekeken zou kunnen worden. Een groter probleem is het feit dat ik de composities niet sterk genoeg vind om mij de hele tijd geboeid te houden, hoewel de liedjes best wel dynamisch zijn en er veel interessante bedenksels in zitten vind ik het net niet bijzonder genoeg. Het laatste deel van het album vind ik wel iets sterker dan het eerste deel, die songs hebben naar mijn mening een beter opbouw met meer interessante momenten, dan heb ik het vooral over Solar Part 1, Solar Part 2, en zelfs That YouTube Song.

Al met al is Master Of The Universe zeker geen slecht album, eerlijk gezegd best wel goed, maar persoonlijk pakt het mij niet, ik mis ik iets om de muziek wat interessanter te maken, zoals bijvoorbeeld een zanger of een wat originelere stijl. Mensen die echter wel houden van instrumentale muziek zullen dit wel waarderen, er zitten namelijk een hoop goede bedenksels tussen! Een aanrader voor de liefhebbers.

<< previous next >>