In Motion - Thriving Force

In Motion - Thriving Force

Label : Freya Records | Archive under prog / sympho metal

Leon : Het begon voor Belgische gitarist Tom Tee allemaal met de droom om een album te maken die verschillende soorten metal zou verenigen, met ook nog eens een legio aan gastmuzikanten. Het resultaat? Maar liefst twee albums. Godseed onder de vlag van Entering Polaris, gevuld met progressieve power metal, was de eerste en In Motions Thriving Force, met vooral progressieve death metal, het tweede album. Van de twee platen heb ik (helaas) enkel de laatste gekregen met daarbij ook een lijstje met alle (negen!) gastartiesten, waaronder de niet onbekende David Davidson (Revocation) en Bjorn Strid (Soilwork), en daarnaast werden beide albums ook nog eens gemixed en gemastered door Simone Mularoni (gitarist van DGM). Maar, zoals ik altijd zeg, een indrukwekkende lijst met (gast)muzikanten betekent nog niet automatisch dat de muziek ook goed is.

Gelukkig kan ik alvast verklappen dat Thriving Force een prima plaat is, een bovengemiddeld product. Hoewel het album niet perfect is begin ik graag met de positieve zaken, zoals het gitaarspel van Tee en Hans Oudenaerd, die laten zien dat ze een aardig stukje gitaar kunnen spelen. Dikke riffs en vlugge solos domineren het album. Ook drummer Jonathan Braeckman weet zijn stempel duidelijk op het geheel te drukken met zijn super strakke spel en smaakmakende drumpartijen. Ook de productie van dit werkstuk is zeker niet slecht, blijkbaar kan Mularoni niet alleen goed gitaarspelen maar ook vrij verdienstelijk albums mixen. Misschien niet zo goed als de doorgewinterde sound engineers maar zeker niet slecht. En hoe zit het met de gastartiesten? Daar valt weinig op aan te merken, vooral de grunts zijn krachtig en zoals je ze graag wilt hebben in dit genre. De cleane zang vind ik dan weer niet even sterk als de grunts maar het voldoet op zich prima. Tot zover dus weinig klachten, maar zoals gezegd is het album niet perfect en dat ligt met name in de composities.

Het album begint met het ijzersterke Thrive, wat mij een beetje doet denken aan Bloodbath, en is misschien wel het vetste nummer op het album. Het eindigt echter een beetje vreemd en abrupt, met een gitaar solo. De afbouw van deze compositie had hier beter gekund. Thrive is niet het enige nummer die kanttekeningen kent, Utopia vind ik in het geheel niet zo sterk en ook het achttien minuten durende Always In Motion is het net niet. Er zitten geniale momenten in maar het voelt niet aan als 1 geheel, er is geen samenhang. Het voelt meer aan als een verzameling van goede hersenspinsels die nog uitgewerkt hadden moeten worden tot losse nummers. Verder zijn er nog een aantal liedjes die wel goed zijn maar niet zoveel indruk maken als Thrive, zoals bijvoorbeeld The Dyeing Of Spheres, dat bestaat uit twee delen die stilistisch stevig leunen op een van Gojira geleend geluid.

Om de kritiek samen te vatten: de composities zijn over het algemeen erg interessant en bevatten veel goede ideeën, maar aangaande het eindresultaat vind ik dat het niet altijd even goed is gelukt om dit optima forma uit te werken. De doelstelling om een album te maken met verschillende stijlen metal is echter wel gewoon goed gelukt. Hoewel ik nog redelijk kritisch ben in mijn analyse kan ik niet anders dan concluderen dat Thriving Force gewoon een goede plaat is. Mocht er een vervolg op het album komen dan hoop ik dat er nog wat meer aandacht wordt besteed aan het optimaliseren van de composities om het maximale eruit te halen. Tom Tee en consorten hebben in ieder geval laten zien dat de potentie aanwezig is om een mooie naam in het genre te worden. Overigens denk ik ook dat de progressieve death metal liefhebbers wel van dit album kunnen smullen, ik zou die dan ook vooral willen aanmoedigen om het album eens een luisterbeurt te gunnen. Een act om in de gaten te houden!

<< previous next >>