Moonstruck - Web Of Deception

Moonstruck - Web Of Deception

Label : Eigen beheer | Archive under prog / sympho metal

Leon : Progressieve hardrock is niet iets dat ik met regelmaat voorbij zie komen, toch is dat de muziek die de Nederlandse band Moonstruck graag speelt. Rockmetal met een tikkeltje Iron Maiden en een vleugje Queensryche, en ook zijn er vergelijkingen met de band Rush, aldus de mannen uit Alphen aan den Rijn. Een jaar na de formatie in 2015 werd de EP Impact uitgebracht en dat smaakte naar meer, zodoende werd er had gewerkt aan een debuutalbum die eerder dit jaar uitkwam onder de naam Web Of Deception.

Laat ik beginnen door te zeggen dat de omschrijving Rockmetal met een tikkeltje Iron Maiden en een vleugje Queensryche redelijk correct is, en ook de vergelijking met Rush is op sommige momenten zeker aanwezig. De composities zijn over het algemeen vrij simpel, het zijn duidelijk de rock elementen die dominant zijn, de progressieve kant is wat subtieler aanwezig. Daar is op zich niets mis mee maar helaas vind ik de band niet bijzonder genoeg in dat opzicht, ik heb het gevoel dat ik het allemaal al een keertje gehoord heb. Wanneer de band iets meer de progressieve kant opgaat vind ik de muziek al een stuk interessanter, zoals bijvoorbeeld op Beyond Your Wildest Dreams, wat ik misschien wel het beste nummer van de plaat vind. Waar ik ook moeite mee heb is de zang van Arnold Kloek, hoewel dit misschien meer een kwestie van smaak is. Alle partijen zijn hoog gezongen en klinken hier en daar wat gillerig, iets wat toch wel typisch is voor deze stijl muziek. Hierdoor vind ik de zang iets te veel hetzelfde klinken. Dat gezegd hebbende zingt Kloek gewoon zuiver en is dan ook zeker geen slechte zanger. Het laatste puntje van kritiek gaat over de drums van Michel Blanken, die zijn wat simpel en missen nog iets om de muziek naar een hoger niveau te tillen. De drums zijn allemaal strak gespeeld, dat is zeker niet het probleem, maar ik had graag wat smaakmakendere partijen gezien (of gehoord), iets meer inleving! Daarentegen vind ik de gitaren van Vincent van den Bosch en Ronald Blok wel sterk, vooral de solo[/I]s zijn uitstekend.

Al met al is Web Of Deception een aardig debuutalbum, maar wel eentje met kanttekeningen. Naast de eerdergenoemde kritiek op de zang, en de drums, is ook het totaalgeluid van het album niet fantastisch, het klinkt allemaal wat vlak en mis ik diepgang. Misschien dat deze deze sound een bewuste keuze was, omdat het wel klinkt als een album uit de jaren tachtig, maar anno 2018 wil ik een meer moderne sound. Wellicht dat de muziek van Moonstruck het beter doet bij de liefhebbers van bijvoorbeeld Queensryche (wat ik dus niet ben), misschien worden zij hier wel enthousiast van. Ik zou het deze mensen dan ook zeker aanbevelen om deze plaat een luisterbeurt te geven.

<< previous next >>