Ex Libris - Ann Chapter 2: Anastasia Romanova

Label : Eigen beheer | Archive under prog / sympho metal

Sjak : Nadat het avontuur in de Duitse band Xandria voor de Nederlandse zangeres Dianne van Giersbergen ten einde kwam, besloot ze om haar oude liefde Ex Libris weer nieuw leven in te blazen. Ze werd hierin ondersteund door keyboard-speler van het eerste uur Koen Stam, terwijl ze in nieuwkomers Bob Wijtsma (gitaar), Luuk van Gerven (bas) en Harmen Kieboom (drums) de nodige gelijkgestemde zielen vond om de toekomst van Ex Libris weer vorm te geven. Niet gespeend van enige ambitie besloot men om de trilogie Ann gespreid over een periode van ongeveer een jaar uit te gaan brengen. Deel één verscheen in augustus vorig jaar en vertelt het verhaal over Anne Boleyn in een drietal uitstekende nummers vol variatie, waarvan met name het bijzonder goed opgebouwde The Beheading enorm veel indruk maakte.

Nu komt de band met het tweede deel van de trilogie en dit keer gaat het verhaal over Anastasia Romanova, de jongste dochter van de laatste tsaar Nicholas II van Rusland. Ex Libris stond altijd al bekend om haar symfonische en progressieve metal sound en dat komt op de drie nummers die deze EP herbergt bijzonder fraai tot uiting. De muziek ademt de sfeer van Rusland uit en het is bijzonder knap dat ze ook muzikaal in staat zijn om het concept in het verhaal op een bijzonder fraaie manier over te brengen. Met name zangeres Dianne van Giersbergen krijgt in het gevarieerde materiaal volop de kans om te excelleren en die kans grijpt ze dan ook met beide handen aan. Haar vocalen zijn een lust voor het oor en zowel in de meer ingetogen stukken als in de hardere passage klinkt ze erg overtuigend.

Alhoewel Dianne ontegenzeggelijk het stralende middelpunt van deze EP is, laten ook de overige bandleden zich niet onbetuigd. Dat wordt al duidelijk in de bombastische opener The Motherland, waarin met name toetsenist Koen Stam en gitarist Bob Wijtsma in positieve zin opvallen. In The Healer voel je gewoon de pijn die Anastasia door maakt wanneer ze om haar leven smeekt in de emotionele vocalen van Dianne. Net als op de eerste EP Anne Boleyn heeft Ex Libris ook in dit tweede hoofdstuk van Ann het beste voor het laatste bewaard, want de lange afsluiter The Exile heeft alles in zich wat een schitterende progressieve compositie moet hebben. De bombast, de prima instrumentatie en de heerlijk dramatische vocalen zullen de liefhebbers van het genre doen watertanden en ik kan dan ook niets anders dan concluderen dat dit Ex Libris werkstukje het beste is wat ik dit jaar binnen het progressieve genre heb mogen beluisteren. Mede door de uitstekende productie van Joost van den Broek komt de extreme muzikaliteit van de band goed tot uiting en levert Ex Libris met deze Ann Chapter 2: Anastasia Romanova een waar meesterwerkje af. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het derde deel dat ergens in de herfst van dit jaar moet gaan verschijnen.

<< previous next >>