Cygnus Atratus - The Empyrean Heaven

Cygnus Atratus - The Empyrean Heaven

Label : Emphyrio Records | Archive under prog / sympho metal

Vera : In 2017 schreven we een lovende recensie over de EP The First Hour van Cygnus, een Belgische progressieve metal band die het geesteskind is van gitarist/componist Erik Callaerts. Toen werd er al gewerkt aan een volledig album. Nu is er dan The Empyrean Heaven, maar de band is omgedoopt tot Cygnus Atratus en in de bezetting hebben zich belangrijke veranderingen voorgedaan. Meest in het oog (en oor) springende is de vervanging van de puike zanger Frank Vermeiren door zangeres Marieke Bresseleers. Ook al is zij maar een gastzangeres, het werpt toch een heel ander licht op de zaak.

Maar de muziek van Cygnus Atratus overstijgt het modale aanbod van metal eens temeer. De superieure gitaarpartijen van mastermind Erik Callaerts zijn alom aanwezig. We kunnen hem misschien de Luca Turilli van de Lage Landen noemen, zeker nu keyboardspeler JP Kerckhofs ook zijn plaatje gevonden heeft in de band met speelse repliek op het virtuoze gitaarspel. Niet dat de muziek van Cygnus Atratus zo druk is, allerminst. Hier wordt eerder op gevoel en sentiment gemikt, zeker door de knappe gezangen van de nieuwe frontvrouw. We herkennen in Cyborg en bonustrack War meerdere tracks van de EP, maar in andere vorm. Het is fantastisch hoe Cygnus Atratus het gevoel van pure heavy metal weet te combineren met progressieve uitstapjes en universeel sentiment. Dat is hun grote sterkte en dit volledig album manifesteert dit over heel de lijn. Deze band verdient internationale erkenning! In welke bezetting dan ook.

<< previous next >>