Waylander - Erius Wheel

Waylander - Erius Wheel

Label : Listenable | Archive under pagan / folk metal

Jori : Waylander is niet bepaald een enorme naam in het folk/pagan metal wereldje, en toch verdient deze band het alleen om historische redenen al om een plekje in de heidense erehaag te bestrijken. De band komt uit 1993 en is dus van dezelfde generatie als Skyclad en Cruachan, een band dus die al bezig was in deze stijl voordat het genre ver na de millenniumwisseling zijn weg naar de mainstream wist te vinden. Mijn geachte collega Wilco gaf het indertijd al aan bij de release van Kindred Spirits, de actualiteit heeft Waylander ingehaald. De band heeft het gebrek aan wind in de zeilen blijkbaar aangevoeld, want dit Erius Wheel wordt gekenmerkt door een subtiele maar merkbare richtingswijziging.

Erius Wheel is een collectie van stevige pagan metal volgens het oude recept wat nog bekend is van onder andere Cruachan. Dat betekent stevige oer-muziek die wars is van de vrolijke hoempapa als Korpiklaani, Het gevoel over het hele album is echter duisterder en zwaarder dan dat van Kindred Spirits en ligt daarmee meer richting een band als Primordial en pakt ook meer elementen van het Duitse Finsterforst. As Samhain Comes laat nog duidelijk ruimte voor het alternatieve instrumentarium van Dave Briggs, maar het zware geluid is onmiskenbaar. Shortest Day, Longest Night versterkt dit gevoel, en deze frisse wind door het geluid van de oude rotten is een goede zaak. Het is niet dat Waylander het genre opnieuw uitvindt, maar ze weten zich wel beter te onderscheiden met de huidige populaire stroom aan blije folk metalbands. Voor de liefhebbers van Keltische mythologie zijn ook de teksten weer om van te smullen. As The Sun Stands Still is een van de meest afwisselende nummers van het album en valt vooral op door het opzwepende refrein en de uitstekende gitaarsolo. ook To Feast At Lughnasadh mag er zijn met het traag en vertellend karakter.

Met Erius Wheel is een van de pioniers van de pagan metal weer terug in het spel! De leiders in het genre die ze misschien ooit waren zullen ze nooit meer worden, maar met de nieuwgevonden duistere elementen kunnen ze zich weer wat profileren in dit oververzadigde segment van de metal markt.

<< previous next >>